شهر خبر

منتظر شاخص ۲.۵ میلیون واحدی باشید / بازار سهام همچنان چشم انتظار لایحه بودجه

اقتصاد منتظر شاخص ۲.۵ میلیون واحدی باشید / بازار سهام همچنان چشم انتظار لایحه بودجه

کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم که شاخص ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد و با مشخص تر شدن اثرات بودجه بورس شارپی صعود می‌کند.

به گزارش تیتر کوتاه، بازار سهام این روزها دچار نوسان بسیاری شده و فراز و فرودهای عجیبی را پشت سر می گذارد. سهامداران با نگرانی بازار را دنبال می کنند و امیدوارند تا بورس به روزهای پر رونق چند وقت پیش خود بازگردد. هفته جاری انتشار اخبار تجدید ارزیابی شرکت‌ها سبب شد تا بورس جان دوباره ای به خود بگیرد و ارزش معاملات نیز افزایش یافت. به گفته کارشناسان بازار سرمایه بورس در قله چند ماهه اخیر قرار گرفته است

در همین راستا مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: بازار از نظر قیمتی جا مانده یعنی نسبت به ارزش دلاری و سایر بازارها جا مانده است. البته بازار سرمایه منتظر تاثیرات بودجه بود و کلیات آن ارائه شده است. به امید اینکه مالیات بر صندوق های درآمد ثابت لحاظ نشود البته که این دیدگاه مقداری خوشبینانه است. معتقدم که بورس بعد از نهایی شدن بودجه مثبت می‌شود؛ چراکه بودجه سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا قطعی شدن یا نشدن دریافت مالیات از سود صندوق های درآمد ثابت هم از عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام خواهد بود. همچنین در این روزها شاهد خروج یک همت از صندوق های درآمد ثابت به سمت سهام ناشی از ابهامات لوایح بودجه بود.

مصطفی-صفاری

این فعال بازار سهام بر اینکه برای صعودی شدن نمی‌توان تصمیم گرفت تاکید کرد و گفت: الان برای اظهار نظر درباره شروع روند صعودی در بازار زود است. باید در انتظار اثرات بودجه ماند و بعد از آن در این مورد قضاوت کرد. معتقدم که کلیات آن هفته بعد ارائه می‌شود و درباره آن می‌توان قضاوت کرد. در واقع اصل تغییرات در بورس زمانی است که بودجه تعیین تکلیف شود آن زمان رشد شارپی را شاهد خواهیم بود. دلیل صف خرید شدن برخی بانک‌ها همین دارایی محور بودن آنها بود. به طور خاص بانک‌های قدیمی که دارایی‌های زیادی دارند و در صورت تجدید ارزیابی افزایش سرمایه خیلی خوبی را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی‌ها تشریح کرد: موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها در بودجه امسال مطرح شده است. این موضوع شرکت های قدیمی که دارایی‌های زیادی دارند و عملا استهلاک آنها در بودجه صفر (یک ریال) محسوب شده است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین احتمال تجدید ارزیابی خوشبینانه در آنها وجود دارد. در واقع در شرکت های دارایی محور این اتفاق رخ خواهد داد و قیمت سهام آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

صفاری سخنان خود را این چنین پایان داد: معتقدم در صورتی که مالیات بر سود صندوق‌های درآمد ثابت  عملی شود، بحران عظیمی در بازار سرمایه رخ می‌دهد. چراکه ابطال صندوق ها افزایش پیدا می‌کند و ناگزیر مجبور به فروش سهام هستند در نتیجه شوک بزرگی به بازار وارد می‌شود. همچنین معتقدم که شاخص ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد و با مشخص تر شدن اثرات بودجه بورس تغییرات وصعود ناگهانی را تجربه می‌کند. همچنین ابهاماتی در بودجه وجود دارد که صنایعی چون معدن، پالایش و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهد.