شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دموکرات#کارگردان#مستند

«آذر آبادگان» داستان تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان است/ آشنایی با رهبر فرقه

حامد کلجه‌ای کارگردان مستند بلند «آذر آبادگان» گفت که این فیلم یک روایت تاریخی از تشکیل تا سقوط فرقه دموکرات آذربایجان است.

حامد کلجه‌ای کارگردان مستند بلند «آذر آبادگان» که در بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این فیلم توضیح داد: «آذر آبادگان» یک مستند تاریخی است‌. پس از جنگ جهانی دوم طبق قراری که بین کشور ایران و متفقین گذاشته شده بود، متفقین باید نیروهایشان را از ایران خارج می‌کردند. آمریکا و انگلیس ارتششان را از ایران خارج می‌کنند اما شوروی ارتش سرخش را از ایران خارج نمی‌کند و سودای به دست آوردن امتیاز نفت شمال ایران را در سر دارد. از این رو برای فشار آوردن به دولت مرکزی ایران که در برابر خواسته روس‌ها ایستادگی می‌کنند، شوروی فرقه‌ای را در شمال ایران شکل می‌دهد به نام فرقه دموکرات آذربایجان. این فرقه اعلام خودمختاری می‌کند و سعی می‌کند به طرق مختلف به دولت ایران فشار وارد کند.

او افزود: قصه این فیلم به صورت کلی درباره چگونگی شکل‌گیری فرقه دموکرات آذربایجان است. این فیلم درعین حال یک پرتره از سیدجعفر پیشه‌وری رهبر این فرقه هم هست. ما سعی کردیم در این فیلم ازطریق گفتگو با کارشناسان تصویر نسبتا دقیقی از وضعیتی که فرقه در آن شکل می‌گیرد و یک سالی که اختیار آن منطقه را به دست می‌گیرند و تا سقوط آن‌ها را نشان دهیم.

این کارگردان درباره مخاطب این فیلم توضیح داد: مخاطبان فیلم «آذر آبادگان» در ابتدا می‌توانند علاقه‌مندان به وقایع تاریخی باشند زیرا به هرصورت فرقه دموکرات آذربایجان پس از انقلاب مشروطه یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و همین‌طور سیدجعفر پیشه‌وری هم یکی از جنجالی ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران بوده است که از این نظر می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد.

کلجه‌ای درباره جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» یکی از تاثیرگذارترین رویدادها در حوزه سینمای مستند ایران است. این جشنواره در طول هفده دوره توانسته است با حمایت از آثاری که موردنظرشان بوده است، ذائقه‌سازی کند. نمی‌توان تاثیر پررنگ این جشنواره را در شکل دادن و ایجاد مسیر در حوزه مستند انکار کرد. من ۲ سال پیش مستند «ماریان» را به جشنواره ارسال کردم ولی متاسفانه فیلم من به جشنواره راه پیدا نکرد. خوشبختانه امسال شورایی برای انتخاب آثار در مرکز گسترش تشکیل شد و با دقت بهتری فیلم‌ها را بررسی کردند. امیدوارم این جشنواره روز به روز موفق‌تر باشد زیرا در روند کار فیلمسازان بسیار تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: امیدوارم امسال جشنواره پرشوری باشد و باتوجه به اخباری که مطالعه کرده‌ایم امسال فیلم‌ها همزمان در ۱۰ استان کشور اکران می‌شوند و این اتفاق خوبی در راستای جذب مخاطب بیشتر برای سینمای مستند است.

این کارگردان در پایان درباره وضعیت سینمای مستند تصریح کرد: من عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران هستم و درحال حاضر وضعیت مستندسازان اصلا خوب نیست. ما اکران جدی فیلم مستند نداریم. تلویزیون پذیرای بسیاری از آثار نیست. در برخی از بخش های دولتی به مستندسازان حرفه‌ای بها داده نمی‌شود و این موضوعات به حیات فیلمساز آسیب می‌زنند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

۲۴۵۲۴۵