شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##رابطه#رشد#نقدینگی#رکود#بازارها#چیست؟

رابطه رشد نقدینگی با رکود بازارها چیست؟

از ۷ هزار و ۱۰۰ همت نقدینگی که در کشور وجود دارد بیش از ۷۵ درصد آن معادل بر ۵ هزار و ۳۰۰ همت (برای این که آثار تورمی به مردم منتقل نشود) فریز شده است.

فردای اقتصاد: رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف معتقد است، هر چند رشد نقدینگی بالاست اما در اغلب بازارها با رکود معاملاتی مواجه هستیم.

عباسعلی حقانی‌نسب با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: نقدینگی در حال فریز شدن است. زمانی که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند طبعا باید نرخ بهره کاهشی شود اما در اینجا نرخ بهره افت پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: اکنون رشد نقدینگی به هسته سخت خود برخورد کرده است. هر چند، دولت عنوان کرد نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد رساند اما هسته سخت رشد نقدینگی، نرخ‌های ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رویه بانک‌ها در امر بانکداری غلط است. در واقع بانک‌ها حتی در سال‌هایی که کسری بودجه نداشتیم هم نقدینگی را خلق کردند.

از ۷ هزار و ۱۰۰ همت نقدینگی که در کشور وجود دارد بیش از ۷۵ درصد آن معادل بر ۵ هزار و ۳۰۰ همت (برای این که آثار تورمی به مردم منتقل نشود) فریز شده است.

به باور حقانی‌نسب، دولت از ابزارهایی همانند افزایش سرمایه استفاده کرده و از طریق شرکت‌ها هم اقدام به فریز کردن نقدینگی می‌کند.

وی افزود: کل نقدینگی که برای تولید ناخالص داخلی در راستای چرخش اقتصاد وجود دارد نزدیک به ۲ هزار همت است. بنابر همین دلیل در تمام بازارها با مشکل نقدینگی مواجه هستیم.

دولت اکنون تورم را انبار کرده و آن را به سال‌های آتی انتقال می‌دهد.

در برنامه امروز بورسان، عباسعلی حقانی‌نسب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف به ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام پرداخت. در ادامه مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه عملکرد معاملات بورس کالا را مورد ارزیابی قرار داد.