شهر خبر

ماجرای اختلاف نظر حسن روحانی و آیت‌الله مؤمن درباره سن رأی‌دهندگان/ گفتم ۱۸ سال سن اهلیت برای رأی دادن است

ماجرای اختلاف نظر حسن روحانی و آیت‌الله مؤمن درباره سن رأی‌دهندگان/ گفتم ۱۸ سال سن اهلیت برای رأی دادن است

حسن روحانی روایتی از ماجرای اختلاف نظرش با آیت‌الله مؤمن درباره سن رأی‌دهندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و نتیجه نهایی این موضوع ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، ماجرای تغییر سن رأی‌دهندگان انتخابات خبرگان از ۱۶ به ۱۸ سال را روایت کرده است؛ پیشنهادی که روحانی با آن موافق و آیت‌الله مؤمن با آن مخالف بود.

متن کامل این بخش مصاحبه:

در دوره چهارم مجلس خبرگان طرحی پیشنهاد داده بودیم که سن رأی‌دهندگان از ۱۶ سال به ۱۸ سال تغییر کند. مقررات مجلس خبرگان را خود خبرگان تعیین می‌کند و قبلا در مقررات مصوب خبرگان سن ۱۶ سال بود. در جلسه خبرگان من صحبت کردم که چرا باید سن رأی‌دهندگان ۱۸ سال باشد. استدلال کردم، گفتم وقتی برای مجلس می‌گوییم که رأی‌دهنده باید ۱۸ سال باشد، برای ریاست‌جمهوری می‌گوییم ۱۸ سال، خبرگان که مهم‌تر است. تشخیص اینکه فرد برای خبرگان صالح است، سخت‌تر و پیچیده‌تر است تا مجلس شورای اسلامی. ۱۸ سال سن اهلیت برای رأی دادن است. آیت‌الله مؤمن به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت فردی که به بلوغ شرعی رسیده و در سن ۱۶ سالگی قدرت تشخیص دارد بنابراین ما چرا باید دو سال این‌ها را از رأی دادن محروم کنیم. ایشان در مجلس خبرگان صحبت کرد، من هم صحبت کردم. بعد رأی‌گیری شد و ۱۸ سال تصویب شد. در تنفس ایشان با من بحث کرد که چرا پیشنهاد ۱۸ سال را مطرح کردی؟ من دوباره استدلال کردم خدمت ایشان. روابط ما بسیار صمیمی بود. همیشه برای ایشان هم از لحاظ علمیت و تقوا و هم از لحاظ انقلابی بودن احترام ویژه‌ای قائل بودم.

متن کامل این گفت‌وگوی تفصیلی در شماره ۱۲ مجله «آگاهی نو» منتشر شده و دیگر گزیده‌های تصویری آن به تدریج منتشر خواهد شد.

۲۱۹۲۱۹