شهر خبر

مالک ذوب آهن و اسپانسر استقلال به دنبال سهام پرسپولیس

اقتصاد مالک ذوب آهن و اسپانسر استقلال به دنبال سهام پرسپولیس

از زمان انتشار خبر واگذاری ۵۱ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در مزایده ای تازه ، نام شرکت شستا به عنوان خریدار این درصد از سهام بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است.

به گزارش تیتر کوتاه- پیش از این زمانی نام شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی در اطراف باشگاه پرسپولیس شنیده شد که این شرکت در اقدامی عجیب و برای دریافت طلبش از فدراسیون فوتبال سه دانگ از سند ساختمان باشگاه پرسپولیس را که گفته می شود به نام فدراسیون فوتبال است از آن خود کرد و آنرا به ثبت رساند!

حالا در حالی خبر انتشار آگهی دوم مزایده منتشر شده که هنوز مشخص نیست این شرکت توانایی و امکان خرید سهام پرسپولیس را دارد و آیا شرکت دیگری توانسته خود را به عنوان رقیب شستا در این مزایده معرفی کند.

خریدار ۲۰۰۰ میلیاردی رقیب ندارد؟!

ظاهرا فقط یک نام برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس وجود دارد و آنهم همین شرکت شستاست. زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و در نتیجه وزارت کار و امور اجتماعی که ماهیتی دولتی دارد رسما خود را وارد هیاهو واگذاری کرده و به اسم اینکه نامه ای به وزارت ورزش و جوانان زده و خواستار تعیین تکلیف امکان خرید سهام برای خود شده رسما نام خود را به عنوان خریدار اصلی مطرح کرده است. به نظر نمی رسد رقیب جدی برای پرداخت قیمت پایه ۵۱ درصد سهام پرسپولیس برای شستا وجود داشته باشد. شرکت مخابراتی همراه اول که می گویند توان پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان پایه را دارد کلا از این ماجرا و کمک مالی به باشگاههای فوتبال کنار کشیده و تا امروز نام شرکت دیگری به عنوان خریدار مطرح نشده است. هنوز مشخص نیست که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا که یک هولدینگ اقتصادی بزرگ محسوب می شود در این مزایده تنهاست یا رقیب جدی برای خود دارد!

رد پای شستا در فوتبال ایران!

این اولین باری نیست که نام شرکت شستا در فوتبال ایران مطرح می شود. کمک مالی به فدراسیون فوتبال در ماجرای پرونده ویلموتس یکی از نقش های شستا در فوتبال ایران است که البته این اقدام در نهایت منجر به در اختیار گرفتن ساختمان فدراسیون فوتبال و البته سه دانگ از سند باشگاه پرسپولیس شد. همچنین این شرکت حدود ۵۰ درصد از سهام باشگاه ذوب آهن اصفهان را نیز از آن خود کرده و رسما مالک این باشگاه محسوب می شود. ضمن اینکه اول این فصل شرکت مخابراتی زیر مجموعه شستا یعنی شرکت رایتل اسپانسری باشگاه استقلال را بر عهده گرفت تا نشان دهد علاقه ویژه ای به فوتبال و تیمداری دارد. حالا ظاهرا این شرکت می خواهد شانس خود را برای در اختیار گرفتن سهام باشگاه پرسپولیس امتحان کند. کاری که به نظر می رسد سخت و نشدنی باشد!

مشکل شستا برای خرید سهام پرسپولیس!

طبق دستور AFC تیمهای فوتبال حق ندارند دارای یک مالک باشند. پیش از این یکی از دردسرهای پرسپولیس و استقلال برای دریافت مجوزهای حرفه ای همین موضوع بوده است. از آنجا که مالکیت هر دو باشگاه به وزارت ورزش و جوانان ختم می شد کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این مسئله حساسیت از خود نشان می داد. بعدا پای وزارت اقتصاد و امور دارایی به فوتبال کشیده شد تا مشکل این مالکیت حل شود. حال معلوم نیست مالک ذوب آهن چطور می خواهد همزمان مالک پرسپولیس هم شود. باید دید در نهایت وزارت ورزش در این مورد چه تصمیم خواهد گرفت. کیومرث هاشمی به عنوان رئیس مجمع این باشگاه باید در این مورد پاسخ درستی به استعلام شرکت شستا بدهد.

بانک شهر هم مدعی است؟!

برخی از حضور احتمالی بانک شهر هم در این مزایده خبر می دهند. بانکی که مبلغ سهام فروخته شده به مردم را که به خود باشگاه اختصاص داده شده بود در اختیار گرفت تا برای این باشگاه سرمایه گذاری کند. البته این بانک با دادن وام و همچنین مبلغ ارزی به پرسپولیس به شکل عجیبی از این باشگاه طلبکار شده اند. بانکی که مدعی بود راهکارهایی برای دریافت پاداش آسیایی در اختیار دارد و البته تا امروز اتفاقی در این مورد برای پرسپولیس نیافتاده است. باید دید آیا این بانک هم که ظاهرا برای مبلغ حاصل از فروش سهام باشگاه استقلال هم سرمایه گذاری کرده به این مزایده قدم می گذارد یا نه.