شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#اوپک پلاس

پیش بینی عجیب از قیمت نفت / همه چیز بسته به تصمیم اوپک پلاس

اقتصاد پیش بینی عجیب از قیمت نفت / همه چیز بسته به تصمیم اوپک پلاس

تحلیلگران عقیده دارند افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو ائتلاف اوپک پلاس و بالا رفتن ذخایر کشورهای عضو این ائتلاف همچنان قیمت نفت را در سال آینده میلادی تحت فشار قرار می‌دهد.

نفت خام یک مایع طبیعی است که از زیر زمین استخراج می‌شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی جهان شناخته می‌شود. این مایع به صورت طبیعی از تجمع پسماند آلی در زیرزمینی به وجود می‌آید و متشکل از مخلوطی از هیدروکربن‌های آلی است که شامل هیدروژن و کربن می‌شوند. انواع مختلفی از نفت خام وجود دارند، و خصوصیات آنها ممکن است بسته به منبع و منطقه استخراج متغیر باشد.

 تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت در ۲۰۲۴ به خاطر افزایش بیش از حد انتظار تولید و صادرات نفت آمریکا و همچنین پیش‌بینی کاهش تقاضا، احتمالاً به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نخواهد رسید، مگر اینکه شدت گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیک باعث کاهش قابل توجه عرضه شود.

 تحلیلگران عقیده دارند افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو ائتلاف اوپک پلاس و بالا رفتن ذخایر کشورهای عضو این ائتلاف همچنان قیمت نفت را در سال آینده میلادی تحت فشار قرار می‌دهد.

قیمت نفت در ۲۰۲۴ به خاطر افزایش بیش از حد انتظار تولید و صادرات نفت آمریکا و همچنین پیش‌بینی کاهش تقاضا، احتمالاً به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نخواهد رسید، مگر اینکه شدت گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی باعث کاهش قابل توجه عرضه شود.

ائتلاف اوپک پلاس تلاش می‌کند با توافق برای کاهش تولید در سه ماهه اول سال آینده میلادی، کنترل عرضه جهانی نفت را در اختیار داشته باشد، اما این گروه با افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین بالا رفتن عرضه از سوی تولیدکنندگان غیر اوپک از جمله برزیل، گویان،کانادا و نروژ مواجه است. از برزیل دعوت شده از ژانویه ۲۰۲۴ عضو اوپک پلاس شود، اما این کشور اعلام کرده در طرح کاهش تولید این ائتلاف مشارکت نخواهد کرد.

 اوپک پلاس تلاش می‌کند به قیمت از دست دادن سهم خود در بازار، مانع کاهش قیمت نفت شود. اما مخصوصاً اگر نتواند کاهش تولید خود را بعد از مارس ۲۰۲۴ تمدید کند، موفق به بالا بردن قیمت نفت نخواهد شد.

کاهش تولید این ائتلاف باعث افزایش ظرفیت مازاد آن شده است. تخمین زده می‌شود اوپک ۵.۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد داشته باشد.

طبق تخمین‌های موسسه تحقیقات کالای ING، قیمت نفت خام برنت در اوایل سال آینده میلادی بین ۸۲ تا ۸۵ دلار در هر بشکه خواهد بود و در نیمه دوم سال که بازار با کمبود مواجه می‌شود، به متوسط ۹۱ دلار در هر بشکه می‌رسد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه نفت آمریکا در سال جاری میلادی ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، یعنی معادل دو سوم ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز رشد تولید ائتلاف اوپک پلاس.

در همین حین، تولید اوپک پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که سهم آن را از بازار نفت تا ۵۱ درصد پایین می‌آورد، یعنی پایین‌ترین سطح از زمان پیدایش این ائتلاف در ۲۰۱۶.

افزایش تولید نفت آمریکا مشکل بزرگی برای اوپک پلاس است. به نظر می‌رسد تنها راه حل این باشد که عربستان بازار را با نفت خام پر کند تا قیمت آن به پایین‌تر از سطح سودآوری آمریکا برسد.

اگر کاهش تولید اوپک پلاس بعد از مارس ۲۰۲۴ تمدید نشود، قیمت نفت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سقوط می‌کند.