شهر خبر

آیت‌الله مؤمن هم ممتحن حسن روحانی در آزمون اجتهاد بود هم رقیب او/ روی تابلو زده بود ستاد مشترک آیت‌الله مؤمن و روحانی

آیت‌الله مؤمن هم ممتحن حسن روحانی در آزمون اجتهاد بود هم رقیب او/ روی تابلو زده بود ستاد مشترک آیت‌الله مؤمن و روحانی

آیت‌الله محمد مؤمن هم ممتحن حسن روحانی در آزمون اجتهاد بود هم رقیب او در حوزه انتخابیه سمنان در سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری. رقابتی توام با رفاقتی قدیمی از حوزه علمیه قم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، دلیل شرکت داوطلبانه خود در آزمون اجتهاد در انتخابات مجلس سوم خبرگان را شرح داده است.

آیت‌الله محمد مؤمن هم ممتحن حسن روحانی در آزمون اجتهاد بود هم رقیب او در حوزه انتخابیه سمنان در سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری. رقابتی توام با رفاقتی قدیمی از حوزه علمیه قم و درس آیت‌الله داماد که در بسیاری از سخنرانی‌های انتخاباتی به تجلیل از یکدیگر و حتی تشکیل ستاد انتخاباتی مشترک انجامید. در انتخابات دوره سوم خبرگان رای سمنانی‌ها به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی بود و آیت‌الله مؤمن در انتخابات میان‌دوره‌ای از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس خبرگان رهبری شد و روابط دوستانه این دو تا دوره پنجم مجلس و وفات ایشان ادامه داشت. دکتر روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، ماجرای رفاقت و رقابت با آیت‌الله مؤمن را روایت کرده است.

در موقع انتخابات [دوره سوم خبرگان] در استان سمنان، با تعدادی از افراد رقابت می‌کردیم، ولی معروف‌ترین آن‌ها دو نفر بودند: آیت‌الله مؤمن به عنوان مدرس عالی مقام حوزه و عضو شورای نگهبان و اینجانب که قبلاً نماینده مجلس و در دوره اول نمایندگی مجلس هم از حوزه انتخابیه سمنان و شناخته شده بودم.

برای ایام تبلیغات رفتیم استان. من البته در هر شهر و مسجدی که سخنرانی کردم، به مناسبت از آیت‌الله مؤمن تجلیل ‌می‌کردم به عنوان شخصیت علمی و انقلابی و طرفدار امام و کسی که در نهضت اسلامی و در انقلاب فعال بوده و فرد بسیار دقیقی در مسائل فقهی و اصولی بود. ایشان هم در اکثر سخنرانی‌هایی که در شهرستان‌های مختلف استان داشت از من تعریف می‌کرد. عجیب‌تر اینکه در بسیاری از شهرستان‌های استان، ستاد مشترک درست کرده بودیم. یک ستاد واحد برای دو نفر بود، روی تابلو زده بود ستاد مشترک آیت‌الله مؤمن و روحانی.

استان سمنان یک نماینده در خبرگان دارد. بنابراین در میان افرادی که کاندیدا بودیم باید یک نفر انتخاب می‌شد. بیشتر آیت‌الله مؤمن و من معروفتر بودیم، دیگرانی هم به عنوان کاندیدا حضور داشتند. در آن انتخابات، من برنده شدم و رأی من بیشتر بود و وارد مجلس خبرگان شدم. بعداً آیت‌الله مؤمن هم در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس خبرگان آمد و در دوره سوم و چهارم تا موقع وفات ایشان در دوره پنجم در خدمت ایشان بودیم.

البته من همواره به ایشان احترام می‌کردم، ایشان هم نسبت به من لطف داشتند. در درس مرحوم آیت‌الله داماد که شرکت می‌کردیم آیت‌الله مؤمن هم بود و در برخی از مباحثی که در درس آقای داماد توضیح می‌خواستم از ایشان سؤال می‌کردم. ایشان در درس مرحوم آقای داماد مستشکلی بود که آقای داماد به ایشان احترام می‌گذاشت. گاهی هم به شاگردانش می‌گفت اشکال را از این «شیخ قمی» یاد بگیرید، مقصودش آیت‌الله مؤمن بود. [آیت‌الله داماد] معمولاً اشکال‌ها را دقیق نمی‌دانست، اما به اشکالات ایشان هم گوش می‌کرد و هم جواب می‌داد. البته افراد برجسته‌ای در درس آقای داماد بودند ولی افرادی که اشکال می‌کردند، بیشتر به اشکال آیت‌الله مؤمن توجه می‌کرد.

۲۱۹۲۱۹