شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کنگره آمریکا#پوتین#مجموعه

نگاهی به سفر زلنسکی به آمریکا و اروپا/ اختلافاتی که پوتین را خوشحال می‌کند

نگاهی به سفر زلنسکی به آمریکا و اروپا/ اختلافاتی که پوتین را خوشحال می‌کند

زلسنکی پیش از سفر خود  به جمهوری‌خواهانی که مانع تصویب این مجموعه کمکی شده‌اند گفت: تنها پوتین و اطرافیانش از اختلافات حل نشده در کنگره آمریکا خوشحالند. 

مهسا مژدهی: زلنسکی رئیس‌جمهور آلمان، این هفته را به سفر در اروپا و امریکا سپری کرد. به‌نظر می‌آید که اودنبال کسب حمایت مالی غرب برای ادامه جنگ با روسیه است. امری که کشورهای غربی حالا دیگر با نزدیک شدن به دو سالگی جنگ میلی به آن ندارند.

واشنگتن روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی به آمریکا، مجازات‌هایی را علیه صدها فرد و نهاد در چین ، ترکیه و امارات عربی متحده به دلیل دور زدن تحریم‌های روسیه و کمک به تقویت بنیه نظامی و صنعتی این کشور وضع کرد. اما این تنها سفر زلنسکی نبود.

زلنسکی سفر به آمریکا را با دریافت کمک‌های نظامی از سوی واشنگتن گره زد. زلنسکی خطاب به مقام‌های نظامی آمریکا گفت اوکراین تنها برای آزادی خود نمی‌جنگد بلکه برای دموکراسی جهانی مبارزه می‌کند.

این اتفاق در حالی افتاده که در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان کوچک‌ترین میلی به پرداخت پول بیشتر به زلنسکی ندارند و بایدن را تحت فشار قرارداده اند تا به حمایت از اوکراین در مقابل روسیه پایان دهد. آنها امیدوارند که بایدن، بالاخره بپذیرد که آمریکا نمی‌تواند برای سالیان متوالی هزینه جنگ با پوتین را با ارسال جنگ‌افزارهای جدید و پول‌های فراوان ادامه دهد. با این حال دموکرات‌های کنگره معتقدند دولت امریکا چاره ای ندارد جز اینکه به درخواست های زلنسکی پاسخ مثبت دهد. آنها شکست اوکراین در جنگ را برابر با شکست غرب و آمریکا مقابل روس‌ها می‌دانند.

زلنسکی پیش از سفر خود به جمهوری‌خواهانی که مانع تصویب این مجموعه کمکی شده‌اند گفت: تنها پوتین و اطرافیانش از اختلافات حل نشده در کنگره آمریکا خوشحالند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با درخواست بایدن برای تامین ۶۱.۴ میلیارد دلار بودجه کمک به اوکراین، موافقت نکرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار روز سه‌شنبه ۲۱ آذر خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واشنگتن، از او خواست که امید خود را در جنگ کشورش علیه تهاجم روسیه از دست ندهد. بایدن در این دیدار پرچم اوکراین را به لبه کت خود آویخته بود تا نشان دهد کماکان از کی‌یف حمایت می‌کند.

زلنسکی در این دیدار هرگونه سازش ارضی با روسیه را در جنگ رد کرد و آب پاکی را روی دست جمهوری‌خواهان مخالف ادامه جنگ ریخت. سفر زلنسکی به آمریکا اما به مذاق روس‌ها خوش نیامد. سخنگوی کرملین با اشاره به دیدار روسای جمهور اوکراین و آمریکا گفت، نتیجه این نشست نه وضعیت در خط مقدم اوکراین و نه پیشرفت «عملیات نظامی ویژه روسیه» را تغییر خواهد داد. دیمیتری پسکوف همچنین گفت، برای همه مهم است که بفهمند ده ها میلیارد دلار به اوکراین کمکی به موفقیت در میدان نبرد نکرد. ده ها میلیارد دلار دیگر که اوکراین می‌خواهد به اقتصادش تزریق شود نیز محکوم به همین شکست خواهد بود.

سناتور لیندسی گراهام هم بعد از جلسه گفت: «برای زلنسکی روشن کردیم تعلیق کمک به اوکراین هیچ ارتباطی به زلنسکی ندارد که اهمیت کمک‌ها را تأکید نکرده است، بلکه موضوعی مربوط به سیاست‌های مرزی و تهدید فوری برای امنیت مردم آمریکاست».

سلسله سفرهای زلنسکی از آرژانتین شروع شد. رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه برای شرکت در مراسم تحلیف «خاویر میلی»، رئیس جمهور جدید آرژانتین و دیدارهای دیگر به شهر بوئنوس آیرس سفر کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، این اولین سفر رئیس جمهور اوکراین به آمریکای لاتین بوده که هدف از آن تلاش وی برای جلب حمایت کشورهای در حال توسعه است.. رئیس جمهور جدید آرژانتین که از روس‌ِها اصلا دل خوشی ندارد و از تمایلش برای گرویدن به یهودیت سخن گفته، به همتای اوکراینی خود شمعدان هفت شاخه «منورا»، نماد این دین را هدیه داد.

رئیس جمهور اوکراین گفت که با اولیسس کوریا ای سیلوا نخست وزیر کشور کیپ ورد در غرب آفریقا در مسیر آرژانتین ملاقات کرده و از او به دلیل محکوم کردن تجاوز روسیه و حمایت از طرح صلح اوکراین تشکر کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سفری پیش بینی نشده به نروژ رفت. علت این سفر دریافت تجهیزات و کمک‌های مالی اعلام شده. رهبران سوئد، دانمارک، فنلاند و ایسلند نیز قرار است در اسلو برای نشست برنامه‌ریزی شده نوردیک با زلنسکی دیدار کردند.

همچنین در پی سفر اعلام نشده زلنسکی به آلمان، فرانکفوت جو امنیتی به خود گرفت.پلیس فرانکفورت اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد آلمان شد

براساس این گزارش تدابیر امنیتی در شهر تقویت و برخی از جاده‌ها مسدود شده است. پلیس آلمان در X نوشت: درباره سفر امروز رئیس جمهور اوکراین به [ایالت] هسن. به دلیل افزایش تدابیر امنیتی، جاده‌ها مدت کوتاهی در سراسر منطقه شهری فرانکفورت راین-ماین بسته خواهد شد.

اوایل ماه آذر رسانه آلمانی بیلد گزارش داد دولت‌های برلین و واشنگتن به دنبال سوق دادن رئیس‌جمهور اوکراین به سمت مذاکره با روسیه هستند.

۳۱۱۳۱۲