شهر خبر

نماینده مجلس؛ با متخلفین پولی بانکی برخورد مستقیم شود

اقتصاد نماینده مجلس؛ با متخلفین پولی بانکی برخورد مستقیم شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: استقلال بانک مرکزی پیش‌نیاز کاهش نرخ تورم است همچنین باید با با تخلفات پولی و بانکی برخورد مستقیم شود.

وظایف بانک مرکزی شامل تنظیم نرخ‌های بهره و کنترل تورم در اقتصاد کشور می‌شود. همچنین، بانک مرکزی مسئول نظارت بر بانک‌ها و نظام مالی، مدیریت رزروهای ارزی، و تسهیل تراکنش‌های پولی و تسویه معاملات مالی بین بانک‌ها و دولت است. این نهاد اهمیت بسیاری در حفظ استحکام و پایداری اقتصاد ملی دارد.

نماینده مجلس گفت: استقلال بانک مرکزی به نفع مدیریت پولی و مالی کشور است و به کنترل تورم و برخورد با ناترازی بانک‌ها کمک می‌کند.

جعفر قادری؛ اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایبِنا در خصوص اهمیت استقلال بانک مرکزی در استفاده از ابزار‌ها و اتخاذ سیاست‌های راهبردی بخصوص در راستای کاهش نرخ تورم گفت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصاد ایران و مطالبات مردم کاهش نرخ تورم است و بانک مرکزی در این حوزه مسئولیت قابل توجهی دارد انتظار می‌رود مستقل شدن بانک مرکزی در حیطه وظایف خود کمک شایان توجهی به تحقق خواسته مردم در کاهش نرخ تورم کند.

وی یادآور شد: در صورت استقلال همه جانبه بانک مرکزی مدیران این نهاد مالی و پولی می‌توانند با اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های درست مانع هر گونه بی‌انضباطی در نظام بانکی کشور شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: استقلال بانک مرکزی از این جهت حائز اهمیت است چرا که مدیران بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های درست و برخورد با بانک‌های زیان ده می‌توانند مانع رشد ناترازی بانک‌ها شوند تا زمینه برای بهبود عملکرد بانک‌ها که در اقتصاد کشور بسیار تاثیر گذارند فراهم شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال بانک مرکزی در مدیریت پولی ومالی از جهات مختلفی به نفع اقتصاد است به این خاطر باید تلاش کنیم به تدریج بانک مرکزی را مستقل کنیم تا تحت سایه دولت‌ها مجبور به اتخاذ تصمیماتی نباشند که اقتصاد را تحت الشعاع قرار داده و عملکرد مطلوب یا سیاست‌گذاری‌های درست بانک مرکزی را به درست‌ترین شکل ممکن محقق نکند.

فرصت برخورد با تخلفات

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: این قانون به بانک مرکزی اجازه را می‌دهد تا مستقل‌تر از گذشته با تخلفات برخورد کند و بانک‌های متخلف با اعمال قانون توسط بانک مرکزی همراه خواهند بود.

قادری اظهار داشت: پیش از این شاهد استقراض دولت‌ها از بانک مرکزی بودیم که این مسئله باعث افزایش پایه پولی و در نتیجه افزایش تورم در کشور می‌شد که در قانون بانک مرکزی جلوی این مسائل گرفته می‌شود.

قادری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در قانون تصویب شده برای برخورد با تخلفات نقش عملی دارد نه نظارتی؛ ضمن اینکه خود می‌تواند مستقیما با تخلفات برخورد کند.

وی افزود: استقلال بانک مرکزی ثمرات مثبت زیادی دارد که یکی از آن‌ها جلوگیری از استقراض دولت‌ها و باز شدن دست بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌های متخلف است.