شهر خبر

سود سهام عدالت چرا برای این افراد واریز نشد / ناگفته های مهم برای آنها که پول نگرفتند

اقتصاد سود سهام عدالت چرا برای این افراد واریز نشد / ناگفته های مهم برای آنها که پول نگرفتند

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: دریافت سود سهام عدالت کاملاً رایگان است و سهام‌داران هیچ مبلغی را به هیچ جایی پرداخت نکنند.

بنا بر اخبار منتشر شده، سود سهام عدالت برای حدود یک میلیون سهامدار سهام عدالت واریز نشده است. این موضوع سبب شده تا این افراد برایشان سوال پیش بیاید که چه مشکلی پیش آمده که این سود را دریافت نکرده اند. برخی از آن ها نگران شده اند که نکند از دایره سهامداران عدالت حذف شده باشند. برای بررسی این موضوع به سراغ دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفته و علت این موضوع را از جویا شدیم.

مهدی حاجی‌وند در این باره در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: از سال ۱۳۸۴ که موضوع سود سهام عدالت آغاز شد مدت ۱۰ ساله ای داده شد مبنی بر این که بعد از ۱۰ سال به جای آنکه سود سهام عدالت برای سهامدارن واریز شود، سود برای تسویه اقساط برداشت شود. بعد از سپری‌شدن این مدت  و در واقع از سال ۹۵ به بعد سود در بین سهام‌داران عدالت در حال توزیع شدن است. اکنون موضوع از این قرار است که سهام‌داران عدالت باید حتماً باید به سامانه سجام مراجعه و شماره شبای کارت بانکی خود را در این سامانه وارد کنند. در طول این سال‌ها افراد بسیاری اقدام به ثبت شماره شبا در سامانه سجام کردند و این افراد سود سهام عدالت خود را  بدون مشکل در زمان معین خود دریافت می کنند اما تعداد یک میلیون نفر این امر را انجام نداده اند.

حاجی-وند

او در  مورد مشکلات این یک میلیون نفر که سود سهام عدالت دریافت نکرده اند عنوان کرد: اولین مشکل این است که احتمالا برخی از افراد اصلاً از اینکه سهمادار عدالت هستند مطلع نیستند، به‌عنوان‌مثال فردی در نوجوانی  خانواده اش برای او ثبت کرده اند و او از این ثبت نام بی اطلاع است یا سرپرست خانواری برای اعضای خانواده ثبت‌نام کرده است و به هر دلیلی به‌خاطر ندارد که سهام‌دار عدالت هستند. به این دست افراد پیشنهاد می‌شود که ابتدا به سامانه سجام یا سامانه sahamedalat.ir مراجعه کنند. کد ملی شان را بزنند اگر این افراد سهمادار نباشند با خبر و اگر باشند هم وارد فرایند مربوط به اقدامات لازم می‌شوند.

 حاجی‌وند خاطر نشان کرد: تنها دلیلی که ممکن است این افراد جامانده باشند، از بی‌اطلاعی است یا اینکه مطلع هستند اما به هر دلیلی شماره شبای بانک خود را درج نکرده‌اند. این افراد هم اگر مانند سایرین به سامانه‌های مربوط مراجعه و شماره شبای خود را درج کنند، هم مشکل یک میلیون نفر مرتفع خواهد شد، هم تمام سودی که در طول این سال‌ها دریافت نکرده‌اند ازبین نرفته و انشالا یک جا به حساب شان واریز می‌شود. این افراد همان‌طور که اعلام شد ابتدا باید به sahamedalat.ir و پس از آن وارد سامانه سجام شوند.

 وی در پایان به نکات مهمی درباره واریز سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: دریافت سود سهام عدالت کاملاً رایگان است و سهام‌داران هیچ مبلغی را به هیچ جایی پرداخت نکنند. همچنین برای دریافت سود سهام عدالت از طرف سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری، سازمان خصوصی‌سازی و... هیچ پیامکی ارسال نمی‌شود. پس پیامک‌های که حاوی لینک، درخواست پرداخت مبلغ و... کاملاً جعلی است. تاکید می کنم سهام‌داران عدالت باید دو اصل را همیشه در نظر بگیرند؛ سهام عدالت رایگان است و هیچ پیامکی مبنی بر دریافت سود سهام عدالت برای هیچ‌کس ارسال نمی‌شود. نکته سوم آن است که اشخاصی که سال قبل سهام‌دار عدالت شدند و امسال سود دریافت نکرده‌اند هم باید چند نکته را موردتوجه قرار دهند، ساده‌ترین راه چک‌ کردن حساب شان است، شاید پیامک از جانب بانک به هر دلیلی ارسال نشده باشد و مطلع نشده باشند. در غیر این صورت باید شماره‌حساب جدید در سامانه سجام وارد کنند. ممکن است  برخی افرادحساب شان  مسدود شده باشد و یا چک برگشتی داشته باشند. پس از وارد کردن شماره شبا جدید فرایند راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد و سود به حساب این اشخاص واریز می‌شود.