شهر خبر

دغدغه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان

جواد مشایخ
دغدغه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیران شرکت‌های دانش بنیان باید در نوع نگرش خود تغییر اساسی ایجاد کنند.

رویکرد اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در دوره جدید گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان است به این معنی که علم و فناوری را در ارکان اقتصادی کشور به مانند صنعت غذا، کشاورزی، سلامت، انرژی و ... نفوذ دهیم و تلقی محدود از اقتصاد دانش بنیان را بشکنیم و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و برای حرکت به این سمت با ابزار و سازوکارهای مختلف این برنامه را به پیگیری می‌کنیم.
حدود ۹۲۶۰ شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند و گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان چیزی بالغ بر ۴۵۰ همت است.

شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته به بیش از ۷۰ کشور جهان محصول دانش بنیان صادر کرده اند که ارزش آن حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

با این حال، تامین مالی یکی از نیازها و یا دغدغه اصلی شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها به دنبال توسعه فعالیت خود هستند. البته این منابع مالی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان با مشکل وثیقه گذاری برای دریافت تسهیلات بانکی روبرو هستند؛ بنابراین اولین ویژگی منابع مالی که مورد نیاز آنهاست، سهل الوصول بودن است به همین جهت نیازمند آن هستند که با سازوکار بهتر و راحت تری تسهیلات بانکی خود را دریافت کنند.

یک موضوعی که شرکت‌های دانش بنیان باید به آن توجه کنند این است که باید به سمت سازوکارهای جدیدتری از تامین مالی به مانند تامین مالی جمعی، مشارکت و جذب سرمایه گذار در زنجیره ارزش حرکت کنند که این نیازمند الگوسازی مدل‌های موفق این حوزه است.
شرکت‌های دانش بنیان ایرانی محصولات پیشرفته‌ای را تولید می‌کنند، اما باید به دنبال تجاری سازی و یافتن بازار برای آن‌ها باشیم؛ البته مدیران شرکت‌های دانش بنیان باید در نوع نگرش خود تغییر اساسی ایجاد کنند.

۲۲۳۲۲۵