شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#وزن#پیش#بینی#بورس#فردا#آذر#۱۴۰۲

افت شاخص کل بورس پس از دو هفته سبز + پیش بینی بورس فردا

در هفته گذشته، نماگرهای بورسی خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و در حالی که شاخص کل 0.6 درصد افت کرد شاهد رشد شاخص هم وزن بودیم.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با افت نزدیک به ۱۳ هزار واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار واحد تثبیت شد.همزمان با کاهش ۰.6 درصدی دماسنج اصلی بازار سهام، معیار هم وزن در مسیری صعودی قرار گرفت و در نهایت توانست ۰.۶ درصد افزایش را به خود اختصاص دهد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد روزانه ( سهام و حق تقدم) طی هفته گذشته، در رقم ۴ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومانی قرار گرفت. این متغیر نسبت به هفته‌های اخیر با افت مواجه شده است. در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲ آذر ماه، سرمایه‌گذاران حقیقی رقمی بالغ بر ۴۰۴ میلیارد تومان جریان نقد خود را از گردونه معاملات بازار سهام خارج کردند. صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز توانستند در هفته مذکور ۲۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی را جذب یونیت‌های خود کنند.

اکنون کارشناسان بازار سرمایه چه متغیرهایی را در روند معاملات هفته آتی بورس تهران مهم ارزیابی می‌کنند و اساسا به سمت و سوی داد و ستدهای بازار سهام چگونه می‌نگرند؟

کدال محرک بورس می‌شود؟

سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: شاخص کل تا محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد افزایشی را تجربه کرد و اکنون پیش‌بینی می‌شود که بازار وارد فاز استراحت و اصلاح زمانی شود. بنابراین حرکت این روزهای بازار نه تنها نکته عجیبی نیست بلکه کاملا طبیعی ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: اعدادی که معیار خروج نقدینگی به نمایش گذاشت، ارقام بالایی نیست و هیچ‌گونه نگرانی به وجود نمی‌آورد. در این هفته ارزش معاملات خرد سهام نسبت به هفته‌های پیشین افت داشت اما حفظ محدوده ۵ همت نشان از این دارد که پول از بازار خارج نشده و در این محدوده در حال دست به دست شدن و چرخش بین صنایع مختلف است.

فلاح خاطرنشان کرد: اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها در واقع موتور بازار را روشن کرد. صعود یک ماه گذشته نیز بی‌تردید مدیون این اخبار است. در آینده هم هر خبری که ناشران در این حوزه منتشر کنند طبعا توجه بازار را به آن سهم زیاد خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر بازار در نقطه تعادلی قرار گرفته و در انتظار جرقه دیگر است تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. این جرقه می‌تواند از کدال شروع شود. طی روزهای آینده گزارش‌های ماهانه راهی کدال می‌شود که تا حدی این مهم وضعیت فروش شرکت‌ها را روشن می‌کند. در ادامه بازار به انتشار گزارش‌های فصلی و ۹ ماهه شرکت‌ها نیز وزن خواهد داد. بنابراین یکی از فاکتورهای اثر گذار در معاملات هفته‌ آینده بحث گزارش‌های کدال خواهد بود و با توجه به آنکه پول به اندازه‌ایی در بازار وجود ندارد که بتواند یک حرکت دسته جمعی را رقم بزند بنابراین صنایع و سهم‌هایی که گزارش‌های بهتری ارائه دهند مورد توجه قرار می‌گیرند.

به باور این تحلیلگر بازار سرمایه، موضوع برگشت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از مجلس به دولت مهم ارزیابی می‌شود. اگر تغییراتی در نرخ تسعیر ارز رخ دهد بازار دچار تحول جدی خواهد شد. از طرفی این احتمال وجود دارد که تغییراتی در نرخ‌های مربوط به صنایع مختلف رخ دهد که تهدیدی جدی برای بازار سرمایه خواهد بود. در حال حاضر در لایحه فعلی تهدیدی برای این نرخ‌ها به مانند سال گذشته وجود ندارد.

فلاح گفت: با توجه به تعطیلی روز یکشنبه در هفته آتی احتمالا در ابتدای هفته حرکت ساید و ارزش معاملات به نسبت پایینی خواهیم داشت و در ادامه گزارش‌های کدال است که می‌توان جهت بازار را مشخص کند.

چشم‌انداز صنایع

مهشید داداش‌زاده، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با ارزیابی متغیرهای اثرگذار در روند معاملات بازار سهام عنوان کرد: آذرماه برای بازار سرمایه پس از چندین ماه رکود، ماه پرتقاضایی محسوب می‌شود. پس از فروکش کردن تب خبرهایی پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها سهم‌های شاخص ساز وارد فاز خنثی و رنج شدند.

وی ادامه داد: در هفته مذکور شاخص صنعت خودرو به محدوده مقاومتی مهم که اواسط شهریور ماه امسال نیز موفق به شکست آن نشده بود واکنش نشان داد و همچنان با عدم شکست این سطح مواجه شد. 

داداش‌زاده عنوان کرد: شاخص فلزات اساسی به سقف کانال میان مدتی برخورد داشته است. شاخص زراعت نیز با توجه به اینکه در روز آخر معاملات هفته گذشته روندی مثبت داشت اما در نگاه بلند مدتی به یک مقاومت استاتیکی برخورد کرده است. شاخص گروه ماشین آلات در آخرین روز معاملاتی با صف خرید در برخی از سهام همراه بود. شاخص صنعت غذایی هم اوایل آبان ماه از روند نزولی خارج شد و در هفته‌ای که سپری شد روندی اصلاحی را طی کرد.

وی تصریح کرد: دلار دو هفته اخیر پس از کاهش از سطح مقاومتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومانی، اکنون در محدوده خنثی ۵۰ هزار تومان در نوسان است. احتمالا همین سطح نیز تثبیت شود. در عین حال انتظار کاهش یا افزایش قابل توجهی از این ارز وجود ندارد.