شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنامه ششم#سال قبل

افزایش آمار تلافات جاده ای به نسبت سال قبل / این بند از برنامه ششم توسعه محقق نشد

اقتصاد افزایش آمار تلافات جاده ای به نسبت سال قبل / این بند از برنامه ششم توسعه محقق نشد

در سال ۱۴۰۱ تعداد تلفات تصادف‌های جاده‌ای در هر صدهزار نفر جمعیت نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

تصادفات جاده‌ای از مسائل حادثه‌آمیز و نگران‌کننده هستند که به وقوع می‌پیوندند. عواملی مانند سرعت بیش از حد، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ناامن می‌تواند به وقوع تصادفات منجر شود. این حوادث غالباً عواقب جدی برای افراد و خودروها دارند و نیاز به توجه بیشتر به ایمنی جاده و آموزش رانندگی دارند. اقداماتی مانند رعایت مقررات رانندگی، استفاده از کمربند ایمنی، و توجه به شرایط جوی می‌توانند به کاهش تعداد تصادفات جاده‌ای کمک کنند.

در سال ۱۴۰۱ تعداد تلفات تصادف‌های جاده‌ای در هر صدهزار نفر جمعیت نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که تعداد تلفات در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه نسبت به سال ۱۳۹۵ که سال آغاز برنامه ششم توسعه بوده کاهش یافته است. با این حال تعداد تلفات همچنان فاصله قابل‌توجهی با هدفگذاری این برنامه دارد.

 مرکز آمار گزارش آمار حوادث و تلفات جاده‌ای را منتشر کرد. در این آمار که تا سال ۱۴۰۱ موجود است و از منابع فراجا و سازمان پزشکی قانونی به دست آمده، به آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای اشاره شده است. منظور از تصادف حادثه‌ی است که علت آن وسیله نقلیه، جاده یا انسان باشد. منظور از تلفات نیز صرفا کشته‌شدگان حوادث رانندگی است و مجروحان را شامل نمی‌شود. مطابق این آمار در سال ۱۴۰۱ حدودا ۳۸ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۴۱۳ وسیله نقلیه در کشور وجود داشته که در میان آن‌ها تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۰ تصادف جاده‌ای منجر به فوت رخ داده است و ۱۸ هزار و ۷۹۹ نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند. در این تصادفات به ازای هر صد هزار نفر در سال ۱۴۰۱ تعداد تلفات افزایش یافته است.