شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال آینده#ناترازی#برق#اوج#رسد

ناترازی برق تا سال آینده بو اوج می رسد

اقتصاد ناترازی برق تا سال آینده بو اوج می رسد

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه تابستان امسال ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم، گفت: سال آینده پیش‌بینی می‌شود به این میزان ۵ درصد اضافه شود‌.

مصرف برق یک جزء حیاتی در زندگی روزمره ما محسوب می‌شود. این مصرف شامل استفاده از برق در منازل، صنایع، حمل و نقل، و سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود. در منازل، برق برای نورپردازی، گرما، خنکایی، اجهزه خانگی، و الکترونیک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع، برق به عنوان نیروی اصلی در ماشین‌آلات و فرآیندهای تولید به کار می‌رود. حمل و نقل نیز به شدت به برق وابسته است، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا سیستم‌های راه‌آهن و متروها. به همین دلیل، کنترل و بهینه‌سازی مصرف برق اهمیت زیادی در حفظ منابع و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست دارد.

محمود کمانی  با اشاره به اینکه ناترازی جدی در حوزه آب و برق وجود دارد، تصریح کرد: در پیک تابستان امسال، مصرف برق به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که دو ماه تداوم داشت، در حالی که عملا تولید حداکثر نیروگاه‌های کشور حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بنابراین در حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد که سال آینده پیش بینی می شود به این میزان ۵ درصد اضافه شود‌.

وی با اشاره به مشکلات کشور برای جبران ناترازی برق در کشور عنوان کرد: در این مسیر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر ضروری و اجتناب ناپذیر است، چرا که ۸۰۰ میلیون مترمکعب تولید منابع سوخت فسیلی داشته‌ایم و مصارف ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است، بنابراین در فصل سرد سال، با محدودیت تامین گاز برای نیروگاه‌ها مواجهیم و تامین سوخت مایع نیز محدودیت های خاص خودش را دارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه‌ریزی پنج ساله زمان بر است، ادامه داد: یکی از مسیرهای مهم برای جبران ناترازی برق، کاهش مصرف است.

وی افزود: وزارت نیرو در بخش خانگی با اعطای مشوق اقدام کرده است تا مصرف برق کاهش یابد که تاثیر خوبی نیز داشته است. در نتیجه این اقدام وزارت نیرو، در دو سال گذشته افزایش مصرف خانگی نداشتیم و عمده افزایش مصرف مربوط به صنعت بوده است به گونه‌ای که در تابستان ۱۴۰۲ برای اولین بار در تاریخ، مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفته است که نوید بخش رونق تولید است.