شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترکیه#کاخ سفید

اردوغان در گفتگو با جو بایدن: آمریکا مسئولیت تاریخی در قبال غزه دارد/ تراژدی انسانی باید متوقف شود

اردوغان در گفتگو با جو بایدن: آمریکا مسئولیت تاریخی در قبال غزه دارد/ تراژدی انسانی باید متوقف شود

ایسنا نوشت: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره درخواست سوئد برای پیوستن به اتحاد ناتو گفت‌وگو کردند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشت که در آن به موضوعات مختلفی از جمله تحولات جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخته شد.

به نقل از شبکه آر تی، در این تماس حملات رژیم صهیونیستی به اراضی فلسطین به ویژه نوار غزه، روابط دوجانبه ترکیه و آمریکا، روند عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مسائل جهانی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور ترکیه در این گفت‌وگو اظهار داشت که تراژدی انسانی در غزه باید هر چه سریعتر متوقف شود و کنار گذاشتن حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اشغالگران می‌تواند به سرعت آتش‌بس را تضمین کند.

اردوغان افزود: افکار عمومی جهان و آمریکا در روزهای اخیر این را با صدای بلندتری بیان کرده و خواستار آن شده‌اند که باید به سرعت آتش‌بس حاصل شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت که این مسؤولیت تاریخی ایالات متحده است که هر چه سریعتر آتش‌بس دائمی در منطقه را تضمین کند.

اردوغان با اشاره به اینکه تعمیق و طولانی شدن حملات اشغالگران ممکن است «پیامدهای منفی منطقه‌ای و جهانی» داشته باشد، توضیح داد که ایجاد «مکانیزم ضامن» پیشنهادی ترکیه و تحقق وعده‌های داده شده برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس اشغالی منطقی‌ترین راه حلی دائمی است.

همچنین در گفت‌وگوی اردوغان و بایدن، موضوع فروش هواپیماهای اف-۱۶ واشنگتن به آنکارا نیز مورد بررسی قرار گرفت.

​جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که در گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و رجب طیب اردوغان احتمالا مساله ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا بررسی شده‌است.

کربی گفت: آنها درباره ناتو و پیوستن سوئد به این ائتلاف گفت‌وگو کردند. تعجب نمی‌کنم اگر مساله حمایت ما از برنامه بروزرسانی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه نیز مطرح شده باشد.

در آوریل ۲۰۲۱ ایالات متحده، ترکیه را از برنامه فروش اف-۳۵ کنار گذاشت، زیرا آنکارا سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ را از روسیه خریده بود. اردوغان در اواخر آن سال اعلام کرد که واشنگتن پیشنهاد کرده تا به جای این جنگنده‌ها، آمریکا جنگنده‌های یک نسل قدیمی‌تر، یعنی اف-۱۶ را به همراه کیت‌های بروزرسانی آنها به ترکیه بفروشد.

با این وجود، فروش این جنگنده‌ها به ترکیه هنوز منتظر تایید کنگره آمریکا است و بسیاری از قانون‌گذاران این کنگره با این طرح مخالف هستند. بخش مهمی از مخالفت قانون‌گذاران آمریکایی با فروش اف-۱۶ به آنکارا، از مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو و همچنین نقض ادعایی حریم هوایی یونان توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای ناشی می‌شود.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند.

همچنین مساله فروش جنگنده‌های اف-۱۶ تلویحا به یکی از شروط ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد بدل شده‌است. 

به گفته کربی، رهبران آمریکا و ترکیه درباره اهمیت استقبال از سوئد به عنوان یک عضو جدید ناتو و همچنین افزایش هماهنگی عملیاتی ترکیه در ناتو گفت‌وگو کردند.

بایدن در این تماس نسبت به بهبود روابط میان ترکیه و یونان ابراز خرسندی کرد و همچنین بر آنچه آن را «حق اسرائیل برای دفاع از خود» می‌داند، تاکید کرد.

311311