شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#دریای سرخ

آکسیوس: ورود کشتی‌ها به بندر ایلات اسرائیل تقریبا متوقف شده‌است

آکسیوس: ورود کشتی‌ها به بندر ایلات اسرائیل تقریبا متوقف شده‌است

ایسنا نوشت:وبگاه آمریکایی آکسیوس گزارش داد که ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات اشغالی در نتیجه حملات یمن در دریای سرخ به کشتی‌های عازم این بندر تقریباً به طور کامل متوقف شده‌است.

این وبگاه گزارش داد که مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً پیام‌هایی را از طریق چندین کانال به صنعا ارسال کرده و «به آن نسبت به ادامه حملات علیه اشغالگران» در دریای سرخ هشدار داده‌است.

این وبگاه اشاره کرد که ارتش رژیم صهیونیستی گفته‌است که از زمان آغاز جنگ غزه، جبهه یمن «بیش از ۷۰ پهپاد و موشک بالستیک به سمت اراضی اشغالی پرتاب کرده‌است در حالیکه اراضی اشغالی بیش از ۱۰۰۰ مایل از یمن فاصله دارد».

این وبگاه توضیح داد که در هفته‌های اخیر، یمن حملات خود را تشدید کرده و کشتی‌های تجاری در مجاورت تنگه باب المندب در دریای سرخ که متعلق به شرکت‌های صهیونیستی بوده یا به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کرده را هدف قرار داده‌است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده‌است، مقامات آمریکایی گفتند تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن که در روزهای اخیر از خلیج فارس بازدید کرده بود، از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواست پیام‌های هشدار دهنده‌ای را به یمن برسانند.

به گزارش آکسیوس، مقامات آمریکایی اذعان دارند که این هشدارها تاکنون جبهه یمن را وادار نکرده‌است که تشدید حملات خود را متوقف کند و در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات تقریباً به طور کامل متوقف شده‌است.

این وبگاه تاکید کرد که کشتی‌هایی که از آسیا به اراضی اشغالی می‌روند، اکنون مسیری را در اطراف آفریقا را در پیش گرفته‌اند که سفرشان را سه هفته طولانی‌تر و گران‌تر می‌کند.

آکسیوس ادامه داد: طی دو هفته گذشته، کشتی‌هایی که عازم سایر بنادر «خارج از اسرائیل» بودند نیز از مسیر طولانی‌تری برای رسیدن به اروپا استفاده کردند تا مورد هدف قرار نگیرند.

به گزارش آکسیوس، به گفته مقامات صهیونیست و آمریکایی، انتظار می‌رود که ایالات متحده روز جمعه اعلام کند که «یک گروه ویژه چندملیتی کار خود را در دریای سرخ برای بازدارندگی و مقابله با یمن از انجام حملات بیشتر آغاز خواهد کرد».

یک مقام ارشد صهیونیست گفت: «گروه ضربت کشتی‌ها را در دریای سرخ همراهی نمی‌کند، اما حضور کشتی‌های دریایی بیشتر در منطقه، پاسخگویی به تهدیدات را آسان‌تر می‌کند.»

این در حالی است که محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله پنجشنبه در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که هدف از تهدید کشتی‌های عازم اراضی اشغالی و کشتی‌های اسرائیلی که از طریق دریای سرخ به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، آسیب رساندن به منافع کشورها نیست، بلکه به دلیل اهداف اخلاقی است.

البخیتی تاکید کرد که تنها راه برای گسترش نیافتن درگیری، توقف تجاوز به غزه است.

البخیتی درباره فشارها بر صنعا به دلیل عملیات نیروهای مسلح یمن علیه اهداف اشغالگر گفت: «تهدید ما برای توقف روند صلح پوچ است و ما واقع بین بوده و آماده دستیابی به یک توافق جامع و کامل در یمن هستیم.»

311311