شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ژاپن#فساد مالی#نخست وزیر#دموکرات

استعفای 4 عضو ارشد کابینه ژاپن در پی افشای فساد مالی

استعفای 4 عضو ارشد کابینه ژاپن در پی افشای فساد مالی

ایرنا نوشت: نخست وزیر ژاپن گفت: باید متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده و حزب لیبرال دموکرات با چه مشکلاتی مواجه شده است. مصمم هستم که اعتماد مردم را به حزب بازگردانم.

چهار عضو ارشد کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پس از افشای رسوایی مالی در حزب حاکم لیبرال دموکرات استعفا کردند.
نخست وزیر ژاپن پنجشنبه گفت: باید متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده و حزب لیبرال دموکرات با چه مشکلاتی مواجه شده است. مصمم هستم که اعتماد مردم را به حزب بازگردانم.
وزرای اقتصاد و صنعت، وزیر امور داخلی و وزیر کشاورزی از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند و هیروکازو ماتسونو وزیر کابینه نیز تایید کرد که استعفا کرده است. همچنین شماری از معاونین وزرا برکنار شده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که پنج جناح از حزب حاکم در گزارش‌های صندوق‌های سیاسی، درآمدهای خود را کمتر اعلام کرده‌اند.
از همین رو، کیشیدا روز چهارشنبه به همه جناح‌های حزب حاکم دستور داد فعلا از برگزاری رویدادهای جمع آوری کمک مالی خودداری کنند.
بر اساس قوانین ژاپن اگر بودجه اهدایی حامیان به احزاب سیاسی از ۲۰۰ هزار ین (۱۳۰۰ دلار) عبور کند، نام اهداکننده باید ثبت شود؛ اما فراکسیون کوچیاکی در حزب لیبرال دموکرات به مدت پنج سال صدها میلیون ین را بدون ذکر نام اهداکننده مخفی نگه داشته است.
یکی از اتفاقاتی که در یک دهه اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد، فساد مالی در دولت شینزو آبه نخست وزیر اسبق ژاپن بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. این اتفاق که از آن با عنوان «رسوایی شکوفه گیلاس» یاد می‌شود به مراسم سنتی ژاپن مربوط است که در جریان آن آبه بودجه عمومی را صرف هواداران و اطرافیان خود کرده بود.
310310