شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

تیر خلاص نمایندگان به خود به روایت افشاگر شاسی بلندها /دولتی که پشتوانه ضعیفی دارد نمی تواند دست به جراحی اقتصادی بزند

تیر خلاص نمایندگان به خود به روایت افشاگر شاسی بلندها /دولتی که پشتوانه ضعیفی دارد نمی تواند دست به جراحی اقتصادی بزند

علیرضا بیگی در پاسخ به این سوال که آیا ایرادات مطرح شده به کلیات بودجه سیاسی بوده یا کارشناسی گفت: ایرادات کارشناسی بوده است. به طور مثال، منابع هدفمندی که لزوما باید پایدار باشد نه تنها پایدار نیست، بلکه رو به نزول بوده و منبع آن در حال آب رفتن است. یکی از مشکلاتی که وجود داشته و من برای آن به دولت حق می‌دهم این است که کشور نیازمند عمل جراحی اقتصادی است اما این عمل به دست دولتی که پشتوانه ضعیفی دارد نمی‌تواند انجام شود.

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به احتمال دو دوازدهم شدن لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: اگر دولت بخواهد این لایحه را به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم تصویب کند، متضرر خواهد شد. چرا که مجبور است از برخی از درآمدها و منابعی که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده بود، عقب نشینی کرده و به قانون بودجه سال گذشته استناد کند.

وی بیان کرد: دولت آقای رئیسی درحالی نیمه عمر خود را پشت سر می‌گذارد که نتوانسته برنامه‌ای را از خودش ارائه دهد. دولت آقای رئیسی تا نیمه عمرش تابع برنامه آقای روحانی بوده و بعد از آن هم برنامه‌ای را که به مجلس آورد و با انجام تغییراتی به شورای نگهبان رفت، رسمیت پیدا نکرده است. دولت نیز بر اساس برنامه‌ای که صورت قانونی ندارد، بودجه‌ای را تهیه کرده است.

شوک بزرگ مجلس به دولت رئیسی /علیرضابیگی: تصویب این بودجه، تیر خلاص به نمایندگان بود /محمودزاده: رأی مجلس کارشناسی بود نه سیاسی

خطر مهندسی ترکیب کمیسیون تلفیق و مصوبات بودجه ۱۴۰۳ به روایت یک نماینده مجلس /آقای قالیباف اعتقادی به آیین نامه داخلی ندارید؟

این نماینده مجلس ادامه داد: مشخص نیست کدام موارد برنامه هفتم توسط شورای نگهبان تایید یا رد خواهد شد. دولت لایحه بودجه را بر اساس برنامه‌ای که به مجلس آورده بود، تهیه کرده و به تغییرات آن توجهی نداشت. ما بدون رعایت کردن مقررات شکلی آن را انجام دادیم و صرفا به این دلیل که اصرار داشتیم دولت هر چه زودتر صاحب برنامه و بودجه شود.

تیر خلاص نمایندگان به خود با تصویب لایحه بودجه

علیرضا بیگی، با اشاره به احتمال تاثیر رقابت‌های انتخاباتی بر عدم تصویب لایحه بودجه، گفت: مهم‌ترین رخداد سیاسی پیش روی ما انتخابات مجلس دوازدهم است. نمایندگان به مردم مراجعه می‌کنند و از آنان برای استمرار نمایندگی خود طلب رای می‌کنند. نمایندگان باید حرفی برای گفتن به مردم داشته باشند. تصویب بودجه‌ای که در زندگی مردم تاثیر مثبتی نداشته و آثار زیان باری را در سفره آنان خواهد داشت، تیر خلاصی است که نمایندگان به خود می زدند. از جانب مردم اقبالی به آنان صورت نمی‌گیرد و رقبا از آنان سبقت می‌گیرند

دولت به رای مردم نیاز ندارد

نماینده مردم تبریز خاطر نشان کرد: نمایندگان نیازمند رای مردم هستند اما دولت به رای مردم نیاز ندارد و تا دو سال دیگر خدا بزرگ است. در حال حاضر بزرگترین رخداد پیش رو انتخابات مجلس بوده و نمایندگان به رای نیاز دارند. موضوع بازنشستگان و شرایطی که آنان دارند یک موضوع تعیین کننده برای جامعه است. بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی، گروهی تعیین کننده از جامعه هستند که حق و حقوق آنان نادیده گرفته شده است. مدت‌هاست که به بازنشستگان وعده همسان‌سازی داده شده اما اتفاقی نیافتاده است.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه دولت تلاش کرده مصوبه مجلس را در نزد شورای نگهبان بی‌اثر کند، گفت: یعنی به شورای نگهبان اعلام کرده این تکلیفی که در برنامه هفتم به گردن من گذاشته شده اصل هفتادوپنجی و تامین منابع آن برای من میسر نیست. مجلس با عناوین ثانویه تلاش کرده برنامه را از آب و گل دربیاورد اما دولت در جهت نفی آن تلاش می کند.

در لایحه یک ناترازی قابل توجهی مشاهده می‌شود

وی با اشاره به رویکرد محمدباقر قالیباف در بررسی کلیات لایحه بودجه، گفت: آقای قالیباف موضع خود را در هنگام رای گیری اعلام نکردند اما پس از رای گیری کلیات لایحه بودجه، موضع خود را آشکار کرد که در این لایحه یک ناترازی قابل توجهی مشاهده می‌شود و فقدان استراتژی در آن محسوس است. طبیعتا مجلس به دولت فرجه یک هفته‌ای برای اصلاح لایحه بودجه داده است.

علیرضا بیگی در پاسخ به این سوال که آیا ایرادات مطرح شده به کلیات بودجه سیاسی بوده یا کارشناسی گفت: ایرادات کارشناسی بوده است. به طور مثال، منابع هدفمندی که لزوما باید پایدار باشد نه تنها پایدار نیست، بلکه رو به نزول بوده و منبع آن در حال آب رفتن است. یکی از مشکلاتی که وجود داشته و من برای آن به دولت حق می‌دهم این است که کشور نیازمند عمل جراحی است اما این عمل به دست دولتی که پشتوانه ضعیفی دارد نمی‌تواند انجام شود. ما باید یک همگرایی بسیار قدرتمند در بین آحاد مردم و حمایت آنان از مردم داشته باشیم تا بتوانیم این عمل جراحی را انجام دهیم.

وی افزود: دولت ترجیح می‌دهد برای رفع موقت مشکلات خود به آسان ترین شیوه مانند متوسل شدن به اوراق مشارکت عمل کند، ممکن است این موضوع برای مدتی مشکلات را حل کند اما در آینده نه چندان دور مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. مردم در حال حاضر نیز اثر درآمدهای نفتی را روز به روز کمتر مشاهده می‌کنند.

27218