شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#اوکراین#استقلال

اتحادیه اروپا به خاطر اوکراین تسلیم مجارستان شد

اتحادیه اروپا به خاطر اوکراین تسلیم مجارستان شد

ایسنا نوشت: پس از کش و قوس‌های فراوان، کمیسیون اتحادیه اروپا از آزادسازی میلیاردها یورو از اعتبارات مختص به مجارستان خبر داد و گفت که بوداپست اقدامات لازم در راستای «تضمین استقلال قضایی» را انجام داده است. این تحولات درست یک روز قبل از نشست سران اتحادیه اروپا برای بحث درباره کمک‌های جدید به کی‌یف و چشم‌انداز الحاق آن که مجارستان با آن مخالف بود، رخ داد.

دسامبر گذشته بروکسل ۲۲ میلیارد یورو (۲۳ میلیارد دلار) از بودجه اختصاص داده شده به بوداپست را به دلیل نگرانی از استقلال قضات در مجارستان و عدم رعایت منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا در مورد موضوعاتی از جمله حقوق اقلیت‌ها، آزادی تحصیلی و پناهندگی مسدود کرد.

در ماه مه، مجارستان به یک توافق اولیه با اتحادیه اروپا در مورد اصلاحات قضایی دست یافت. روز چهارشنبه، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که «گمان می‌رود مجارستان اقداماتی را که متعهد به انجام آن است، انجام داده است. این کشور ممکن است شروع به مطالبه بازپرداخت تا حدود ۱۰.۲ میلیارد یورو (۱۱.۰۹ میلیارد دلار) کند.»

به گزارش راشا تودی، بروکسل همچنین متعهد شد که پایبندی مجارستان به قوانین این اتحادیه را «از نزدیک و مستمر» دنبال کند و افزود که اگر متوجه شود بوداپست مجددا مقررات حاکمیت قانون خود را نقض می‌کند، ممکن است این وجوه را دوباره مسدود کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مجارستان هنوز به موضوعات مشابهی در زمینه‌های «تدارکات عمومی، اقدامات دادستانی، تضاد منافع، مبارزه با فساد و تراست‌های منافع عمومی» رسیدگی نکرده و افزود که باقیمانده بودجه اختصاص داده شده برای بوداپست مسدود خواهد ماند.

این تصمیم پیش از نشست شورای اروپا که قرار است بین ۱۴ تا ۱۵ دسامبر برگزار شود، اتخاذ شد. دستورکار این نشست شامل کمک بیشتر به اوکراین و موضوع آغاز مذاکرات الحاق برای کی‌یف است.

روز چهارشنبه نخست‌وزیر مجارستان گفت که بوداپست تنها در صورتی مخالفت خود را با بسته کمکی جدید اتحادیه اروپا به اوکراین لغو خواهد کرد که بروکسل تمام بودجه‌های در نظر گرفته شده برای کشورش را آزاد کند. پیش از این، ویکتور اوربان بارها اعلام کرده بود که کمک‌های بروکسل به کی‌یف در بحبوحه ادامه درگیری با روسیه به هیچ نتیجه ملموسی نرسیده است.

اتحادیه اروپا به دنبال تصویب یک بسته چهار ساله به ارزش ۵۰ میلیارد یورو (۵۴ میلیارد دلار) برای کمک به کی‌یف برای استفاده در جنگ با روسیه است.

310310