شهر خبر

تاکید وزیران امور خارجه ایران و ژاپن بر همکاری برای بهبود وضعیت در افغانستان

تاکید وزیران امور خارجه ایران و ژاپن بر همکاری برای بهبود وضعیت در افغانستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع جهانی پناهندگان در ژنو، با «یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌ گزارش خبرآنلاین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدارها و نیز گفت‌وگوهای تلفنی روسای دو کشور را در توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین مهم توصیف کرد و افزود: ما هیچ محدودیتی برای همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی دو کشور قائل نیستیم و آمادگی داریم حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد و همکاری‌های نیرومندتری داشته باشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات فلسطین، از تلاش و حمایت ژاپن به منظور ایجاد آتش‌بس در غزه تشکر کرد و گفت: اقدام مکرر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در وتوی قطعنامه درخواست آتش‌بس در غره کمکی به صلح نبود، بلکه چراغ سبزی برای کشتار بیشتر مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ریشه بحران جاری به عملیات ۷ اکتبر بر نمی‌گردد بلکه به ۷۵ سال قبل برمی‌گردد، افزود: نسل‌کُشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه کاملا واضح است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان برای ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه و خاتمه یافتن نسل‌کُشی در فلسطین گفت: انتظار داریم ژاپن تلاش‌های بیشتری برای توقف نسل‌کُشی در غزه و کرانه انجام دهد.

امیرعبداللهیان همچنین به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان اشاره کرد و با تقدیر از کمک‌های ژاپن به افعانستان از طریق سازمان ملل گفت: آمادگی داریم در یک همکاری مشترک، پروژه‌هایی را برای بهبود وضعیت در افغانستان اجرا کنیم.

امیرعبداللهیان از همتای خود جهت سفر به تهران دعوت کرد و با اشاره به قرار داشتن دو کشور در آسیا و مشترکات فراوان فرهنگی دو کشور، افزود: آماده‌ایم روابط نیرومندتری با ژاپن داشته باشیم و به وضعیت خوب تاریخی روابط دو کشور برگردیم و نباید اجازه اجازه داده شود که هیچ طرفی بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، به روابط قدیمی و ریشه دار دو کشور اشاره کرد و با اشاره به برخی برنامه‌ها و دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور در آینده نزدیک، از دعوت وزیر خارجه کشورمان جهت سفر به تهران تشکر کرد و گفت: ژاپن به توسعه روابط دوجانبه با ایران علاقمند است و از گفت‌وگوها و مشورت‌های مشترک برای این‌ منظور حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ژاپن از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جمع بزرگی از آوارگان افعانستان تشکر کرد و نقش ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان را با اهمیت توصیف کرد و گفت: کشورش آماده همکاری برای کمک به افزایش ثبات در افغانستان است.

کامیکاوا با اشاره به جنگ در غزه گفت: ژاپن نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

وزیر خارجه ژاپن همچنین از تصویب قطعنامه روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از آتش بس در غزه استقبال کرد و گفت: ژاپن به آن رأی مثبت داده است.

وی خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای کنترل اوضاع و ممانعت از گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه شد.

وزیر خارجه ژاپن تمایل خود را برای تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها با همتای ایرانی اعلام کرد.

310310