شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#چین#حوزه#سیاست خارجی

بورل: چین شریک اساسی اتحادیه اروپا است

بورل: چین شریک اساسی اتحادیه اروپا است

ایرنا نوشت: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که باوجود اختلافات میان چین و این اتحادیه در حوزه مسائل سیاسی و تجاری، پکن شریک اساسی اتحادیه اروپا بشمار می‌رود.

در یادداشتی پیرامون سفر اخیرش به چین نوشت: من هفته پیش در نشست مشترک اتحادیه اروپا و چین در پکن شرکت کردم. همچنین در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر چین، چالش‌ها و فرصت‌های روابط چند جانبه را بررسی کردیم.

وی افزود: در این جلسات ما درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی، حقوق بشر، تجارت و سرمایه‌گذاری و مقابله با تغییرات آب و هوایی که چین یک شریک حیاتی بشمار می‌رود، بحث کردیم. وی با بیان اینکه مذاکرات با طرف چینی صریح بود، گفت: اما دو طرف بر اهمیت روابط فی‌مابین و مدیریت اختلافات تاکید داشتند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حجم مراودات تجاری دو طرف به ارزش ۲.۳ هزار میلیارد یورو تاکید کرد: اقتصاد اتحادیه اروپا و چین عمیقاً به هم مرتبط هستند. با این حال، این رابطه تجاری به شدت نامتعادل است. کسری تجاری ما با چین تنها در دو سال اخیر، بیش از دو برابر شده و به حدود ۴۰۰ میلیارد یورو رسیده است.

بورل با بیان این ادعا که «نابرابری موجود نتیجه عدم رقابت پذیری کسب و کارهای اروپایی نیست»، نوشت: مشکل در دسترسی محدود شرکت‌های خارجی به بازار چین و یارانه‌هایی است که پکن به تولیدکنندگان پرداخت می‌کند.

وی توضیح داد: چین ظرفیت های عظیمی را به ویژه در بخش هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی، پنل های خورشیدی، باتری ها و انرژی بادی ایجاد کرده است. این تحولات چالشی مستقیم برای صنایع اتحادیه اروپا به‌ویژه در دوران حساس دگرگونی تکنولوژیکی ایجاد کرده و منجر به افزایش درخواست‌ها در سراسر اروپا برای محافظت از بازار ما شده است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما در پکن تصریح کردیم که چین باید برای رسیدگی به این مسائل اقدام کند در غیر این صورت اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اقدام نخواهد داشت. هرچند طرف‌ چینی بر لزوم تعادل مراودات تجاری تاکید داشت اما مازاد تجاری خود را ناشی از قدرت نوآورانه صنایع این کشور و محدودیت‌های صادراتی اروپا در زمینه فناوری‌های پیشرفته می‌داند.

بورل در پایان این نوشتار عنوان کرد: اتحادیه اروپا و چین در بسیاری از موضوعات، به ویژه در زمینه تجارت و مسائل سیاسی، اختلافات مهمی دارند که باید به دقت مدیریت شوند.

وی با بیان این ادعا که دفاع از منافع و ارزش های اروپا مهم است، افزود: اما چین به عنوان یک شریک اساسی برای اتحادیه اروپا در رسیدگی به بسیاری از چالش های جهانی از جمله آب و هوا، تنوع زیستی، بدهی، سلامت و ثبات بین المللی بشمار می‌رود و ما به تعامل در همه سطوح و تلاش برای توسعه روابط فی مابین ادامه خواهیم داد.

310310