شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دام#گوشت#گوشت قرمز

راهکار اتحادیه برای پایین آوردن قیمت گوشت / قیمت رسمی دام زنده

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور دلایل بالا بودن قیمت گوشت گوسفندی در بازار را تشریح کرد و گفت: درحال‌حاضر گوشت قرمز تولید داخل در اقلام کالابرگ الکترونیک نیست و اگر این اتفاق بیفتد، تولید رونق خواهد گرفت.

ایسنا: افشین صدر دادرس ، با بیان اینکه قیمت دام زنده سبک به کیلویی ۲۰۵ تا ۲۱۰ هزار تومان رسیده است، گفت: افزایش قیمت دام زنده دلایل متعددی دارد که یکی از آنها کاهش جمعیت دامی است. چون قیمت دام تابع عرضه و تقاضا است، در نتیجه هر نوسانی در عرضه می‌تواند قیمت را تغییر دهد.

وی ادامه داد: هزینه‌های تولید نیز بالا رفته است. قیمت جو اگرچه در مقطعی کاهشی شد و به حدود ۸۰۰۰ تومان رسید، اما دوباره افزایش یافت و درحال‌حاضر قیمت آن به حدود کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است. همچنین کرایه‌های حمل‌ونقل نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور یکی از فاکتورهای مهم در بالا بودن هزینه‌های تولید را افزایش قیمت دام پای پرواری عنوان کرد و گفت: قیمت دام پای پروار یعنی دام‌های لاغری که باید چاق شوند در قیمت دام و گوشت موثر است و چون جمعیت این دام‌ها کاهشی شده قیمت آن نیز افزایش یافته‌است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه واردات نیز قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد، گفت: در تابستان ۱۴۰۲ که واردات گوشت بیشتر شد قیمت تمام شده تولید داخل نیز بالا رفت و کشتار در کشتارگاه‌ها نیز کمتر شد.این یعنی واردات تاثیر منفی در تولید داشته است. از طرفی واردات نتوانسته بازار را به درستی پوشش دهد و هنوز قیمت گوشت در سطح شهرها نسبت به مراکز کنترل شده در تهران برای مصرف‌کنندگان بالاست.

باید برای افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه‌ها فکری کرد

این فعال صنعت دام با بیان اینکه عرضه محدود گوشت وارداتی در چند فروشگاه و میادین منجر به تنظیم بازار نمی‌شود و اصولا واردات به تنهایی نمی‌تواند تنظیم‌گر بازار باشد، اظهار کرد: اگر افزایش قیمت گوشت ناشی از سوداگری و سودجویی عوامل تولیدکننده و توزیع‌کننده بود با عرضه گوشت وارداتی بازار تنظیم می‌شد، اما این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید است. یعنی باید در کوتاه مدت برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و در میان مدت و بلند مدت برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری تولید فکر کرد.

وی معتقد است: واردات گوشت به نوعی رقیب تولید داخل شده و باعث شده که روند تولید گوشت کاهشی شود.

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در ادامه به ارائه راهکاری برای افزایش دسترسی مردم به گوشت گرم تولید داخل پرداخت و گفت: به حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت کشور یارانه داده می‌شود. این یارانه می‌تواند برای بالا بردن توان اقتصادی خانوار برای خرید گوشت، مورد استفاده قرار گیرد. درحال‌حاضر گوشت قرمز تولید داخل در اقلام کالابرگ الکترونیک نیست و اگر وارد کالابرگ شود منجر به رونق تولید خواهد شد و رونق تولید علاوه بر تامین نقدینگی دامداران، سرمایه‌گذارانی را که از این حرفه خارج شده‌اند دوباره به این بخش باز می‌گرداند.

وی در پایان گفت: سال گذشته وزارت جهادکشاورزی عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه را رقابتی کرد. این رقابتی شدن عرضه در نهایت منجر به کاهش قیمت نهاده‌ها شد. این تصمیم درستی بود که باید ادامه‌دار شود. از طرفی واردات نهاده‌ها نیز باید با همین روند پیش بروند زیرا اگر ثبت سفارش‌ها کاهش یابد عرضه نهاده نیز کم شده و افزایش قیمت نهاده‌ها را در پی خواهد داشت.