شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#کاهش قیمت

پشت پرده صف های طولانی خرید تایر / کاهش قیمت تایر ادامه دارد؟

اقتصاد پشت پرده صف های طولانی خرید تایر / کاهش قیمت تایر ادامه دارد؟

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر علت تشکیل صف های طولانی خرید تایر جلوی نمایندگی های فروش را اینگونه عنوان کرد : به دلیل مشکلات زیرساختی سامانه فروش تایر، فروشندگان به راحتی قادر به ثبت مدارک متقاضیان نیستند، از این رو وقت زیادی صرف گذراندن این مراحل شده و صف های طولانی جلوی نمایندگی های فروش تشکیل می شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، با توجه به عرضه ۷۰ هزار تایر در سامانه جامع تجارت، درحال‌حاضر پس از مدتی آشفتگی در بازار، شرایط عرضه لاستیک بهبود یافته و مشکلی در دسترسی و تهیه انواع تایر وجود ندارد. با این وجود به دلیل تداوم توقف فروش اینترنتی لاستیک خودرو، عرضه این محصول از طریق نمایندگی‌ها صورت می‌گیرد. با اعلام این موضوع، طی چند روز اخیر شاهد تشکیل صف‌های طولانی جلوی نمایندگی‌های فروش لاستیک خودرو بودیم. حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود عرضه گسترده تایر و تامین مدل‌های مختلف این محصول در بازار، دلیل تشکیل این صف‌های طولانی چیست؟

برای بررسی این موضوع در ابتدا به سراغ مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران رفته و علت تشکیل صف‌های طولانی جلوی نمایندگی‌های فروش تایر را جویا شدیم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص مشکلات تهیه تایر با وجود عرضه گسترده این محصول توضیح داد: درحال‌حاضر فروش اینترنتی تایر متوقف شده است و فروشندگان باید اطلاعات متقاضیان تایر خودرو را در سامانه وارد کنند. یعنی انجام این مراحل از خریداران به فروشندگان واگذار شده است، اما متاسفانه فروشندگان تایر در کار کردن با این سامانه‌ها دچار مشکل هستند. به دلیل اینکه زیرساخت‌های اینترنتی سامانه‌های مربوط مشکل دارند و متاسفانه مردم فکر می‌کنند که کوتاهی از سمت فروشندگان است، در حالی که مسئله نبود زیرساخت لازم و صحیح اینترنت در کشور است.

سیستم ضعیف سامانه فروش تایر

وی در ادامه اضافه کرد: به عنوان مثال، مراحل ثبت مدارک لازم متقاضیان تایر خودرو در سامانه از طریق فروشندگان، به دلیل مشکلات زیرساختی سامانه به سختی انجام می‌شود و گاها صورت نمی‌گیرد و چون همین مسئله مدتی وقت فروشنده را می‌گیرد و باعث تشکیل صف‌های طولانی جلوی نمایندگی‌های فروش تایر می‌شود. مردم در چنین مواقعی فرض می‌کنند که قصور از سمت فروشنده است، در حالی که سیستم فروش جوابگو نیست.

وی در پاسخ به سوال تیتر کوتاه مبنی بر اینکه آیا مشکل از اینترنت است یا زیر ساخت چنین سامانه هایی، اصلا آماده نبوده اند، بیان کرد: زمانی که خریدار اقدام به خرید تایر می‌کند، فروشنده باید هویت خریدار را احراز کند. مشکل دیگر این است که همه فروشندگان هم امکانات و اطلاعات استفاده از سامانه جامعه تجارت را ندارند. بازار تایر در تمام سایزها به جز مدل پرایدی، حالت نرمال دارد. البته با روندی که در پیش گرفته ایم، مشکل تایر پرایدی هم حداکثر تا دو ماه آینده حل خواهد شد.

مصطفی تنها مراحل ثبت مدارک برای فروش تایر را اینگونه عنوان کرد: در ابتدا باید مراحل احراز هویت خریدار، سپس احراز هویت خودرو و در نهایت تایید شماره موبایل شخص انجام شود. این مراحل در سه سامانه طی می‌شود. این مراحل به دلیل مشکلات اینترنتی و مسائل مربوط به سامانه مورد نظر، به کندی صورت می‌گیرد.

وفور تایرهای چینی در بازار

تنها همچنین در خصوص علل تاخیر در تخصیص ارز برای ترخیص در رابطه با ترخیص لاستیک‌های خارجی در گمرک گفت: واردات تایر به صورت مداوم در حال انجام است و روز به روز هم افزایش می‌یابد. در بازار به وفور تایرهای چینی با کیفیت‌های متفاوت وجود دارند. با وجود کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد، قیمت تایر خوشبختانه کاهش داشته است.

وی در دلیل کمبود عرضه تایر پراید را این گونه توضیح داد: در نیمه اول سال به موقع تخصیص ارز صورت نگرفت و کارخانجات تولیدات خود را بر اساس مواد موجود خود برنامه‌ریزی کردند نه بر اساس نیاز بازار. برنامه تولید‌کنندگان تایر خودرو به این صورت بود که زمان بیشتری بتوانند استمرار تولید را حفظ کرده و در عین حال تنوع محصولات خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند سود متوازنی را برای سهامدارانشان تامین کنند. از علل کمبود تایر پراید می‌توان به بالا بودن تعداد این خودرو در کشور اشاره کرد و اینکه پراید در کشور ما بیشتر به صورت تجاری استفاده می‌شود و کمتر مصرف شخصی دارد. به همین دلیل تایر این خودرو زودتر مستهلک شده و نیاز به تایر پراید در بازار بیشتر از سایر مدل‌ها است.

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر نیز در مصاحبه با تیتر کوتاه به کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد و در نتیجه آن کاهش قیمت تایر در بازار اشاره کرد و در رابطه با چالش حاضر برای واردات و ترخیص تایرهای خارجی در گمرک گفت: درحال‌حاضر تخصیص ارز توسط بانک مرکزی با تاخیر انجام می‌شود. تا قبل از این طی ۷ تا ۸ روز این مراحل انجام می‌شد اما اکنون این مدت به یک ماه رسیده است.