شهر خبر

گفت و گوی وزرای خارجه ایران و چین

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با "وانگ ایی" وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین درخصوص مناسبات چندجانبه و منطقه‌ای به ویژه تحولات اخیر فلسطین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیرعبداللهیان، ضمن ابراز ناخرسندی از وتوی قطعنامه ناظر بر توقف نسل‌کشی در غزه توسط آمریکا، به تلاش‌های سازنده چین در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه و ضرورت ایفای نقش فعال در توقف جنگ علیه غزه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: برای همه ما امنیت منطقه مهم است و در این راستا جمهوری اسلامی ایران رایزنی های متعددی با کشورهای منطقه صورت داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد: دامنه جنگ در منطقه گسترش یافته و اگر حملات به غزه فوراً متوقف نشود هر آن امکان دارد یک انفجار در منطقه رخ بدهد و کنترل از دست همه طرف‌ها خارج شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه طرف آمریکایی خطر گسترش بیشتر دامنه جنگ را به درستی درک نمی‌کند. حیات نتانیاهو، متحد کاخ سفید، صرفا در استمرار جنگ و نسل‌کشی است، وضع منطقه اینگونه نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه چین نیز ضمن ابراز تأسف از وتو قطعنامه آتش بس در غزه اظهار داشت: برقراری آتش بس و ارسال فوری کمک های انسان دوستانه برای چین حائز اهمیت است.

وی ابراز امیدواری کرد: نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای ایجاد آتش بس در منطقه باشد.

در پایان طرف‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دوجانبه، بر ادامه رایزنی‌ها و گفتگوهای دوجانبه و تقویت همکاری‌های چندجانبه تاکید کردند.

۳۱۰۳۱۰