شهر خبر

سخنگوی دولت رئیسی: پرونده فساد چای شهریور سال ۱۴۰۱ شناسایی شد/ باید اطلاعات را تکمیل می‌کردیم

سخنگوی دولت رئیسی: پرونده فساد چای شهریور سال ۱۴۰۱ شناسایی شد/ باید اطلاعات را تکمیل می‌کردیم

مهر نوشت: سخنگوی دولت گفت: دولت در گشت ارشاد مدیران و تاکنون بیش از ۶۰ مدیر دولتی جابه جا یا برکنار کرده است، هر چند برخی از آنها تخلف داشتند و جرمی مرتکب نشده بودند لذا اگر با فسادی که ممکن است در هر جای دنیا به وجود بیاید برخورد نشود آنگاه باید بگوییم که گشت ارشاد مدیران وجود ندارد و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، در سخنانی گفت: به یاد داریم در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و در ایام کرونا بیش از ۷۰۰ نفر در روز از دنیا می‌رفتند. تورم کشور ۶۰ درصد بود و فضای سنگین سیاسی به خاطر شکست خوردن برخی سیاست‌ها و راهبرهای در آن زمان را شاهد بودیم و در فضای داخلی نیز شاهد نارضایتی داخلی از سوی مردم بودیم لذا اینها دولت را مجبور کرد به حل این بحران‌ها تمرکز جدی داشته باشد.

وی افزود: دولت سیزدهم علی رغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت. خصوصاً در حوزه بهداشت توانستیم از قعر جدول واکسیناسیون به صدر جدول جهانی در این زمینه برسیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید؛

*{در پاسخ به سوالات دانشجویان}: از مهر سال گذشته تاکنون به حدود ۷۰ دانشگاه را رفتم و آقای رییس جمهور هم به ۱۲ دانشگاه رفته است. سایر اعضای کابینه هم بعضاً تا سه و چهار برنامه دانشگاهی در این ایام روز دانشجو حضور داشتند.

* البته مسئولین باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند ولی باید زمینه این حضور فراهم باشد و گفتگو با نیش و کنایه مانع استمرار رفت و آمدها مسئولین به دانشگاه‌ها می‌شود.

*{با اشاره به حوزه خودرو}: پنج خودرو از جمله خودرو پراید در دو سال گذشته به دلیل کیفیت پایین از خط تولید کنار گذاشته شدند. در حالی که در چهار سال گذشته متوسط زیر ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است در حالی که نیاز واقعی ما حدود ۱٫۵ خودرو در سال است و امسال هدف گذاری کردیم به این عدد ۱٫۵ میلیونی برسیم و ثبات فعلی بازار خودرو به همین دلیل است. در عین حال باید گفت در سال گذشته حدود ۱.۳۴ میلیون خودرو تولید کردیم.

* در تولید خودرو برقی که جزو اولویت‌های ماست، ۱۰۰ ایستگاه شارژ برقی را افتتاح کردیم و در کنار تحویل ۴۰ اتوبوس برقی و ۸۰ تاکسی برقی، ۲۰۰ تاکسی برقی دیگر هم در این هفته تحویل خواهیم داد.

* در ابتدای دولت حجم تجارت خارجی کشور با تراز منفی، حدود ۸۰ میلیارد دلار بود. در این دولت با توسعه سیاست همسایگی حجم این تجارت به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است. فروش نفت افزایش یافته و توزیع ارز را کنترل کرده و با نرخ‌های متعادل حدود ۲۸۵۰۰ به مدیریت ارز شناور پرداختیم. به مدیریت عرضه و تقاضا پرداختیم و بر خلاف گذشته به خلق پول و تامین ارز از بازار نپرداختیم.

*{در خصوص بخش مسکن}: از وعده ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک نیاز واقعی در کشور که در گذشته ساخته نشده بود و آثار کمبودش را در جامعه می‌دیدیم، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۷۱ هزار مسکن با عبور از مرحله برنامه ریزی در حال تکمیل است. در عین حال حدود یک و نیم میلیون زمین برای ساخت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری است.

*{در برنامه پاسخگو در برابر جمهور}: دولت در گشت ارشاد مدیران و تاکنون بیش از ۶۰ مدیر دولتی جابه جا یا برکنار کرده است، هر چند برخی از آنها تخلف داشتند و جرمی مرتکب نشده بودند لذا اگر با فسادی که ممکن است در هر جای دنیا به وجود بیاید برخورد نشود آنگاه باید بگوییم که گشت ارشاد مدیران وجود ندارد و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

* دولت در حال مبارزه با فساد است و استحضار دارید در گذشته به گفته مقامات قوه قضاییه به دلیل برخی انتصاب‌ها، مقاومت‌هایی در برابر مبارزه با فساد صورت می‌گرفت.

*{ با اشاره به آمار کنترل رشد نقدینگی کشور}: رشد نقدینگی کشور از ۴۰.۳ درصد که با خلق پول و ناترازی بانک‌ها صورت می‌گرفت به ۲۶ درصد رسیده است و دولت با برنامه جلوی ناترازی بانک‌ها را گرفته است و اجازه نمی‌دهد خلق پولی که به سمت غیر از بخش تولید می‌رود را می‌گیرد و این در حالیست که رشد اقتصادی کشور از میانگین ۴ دهم درصد در دهه گذشته به حدود ۶ تا ۷ درصد در ۶ ماهه ابتدای امسال رسیده است.

* این دولت اعلام کرده اصلی‌ترین دشمن مفسد خواهد بود و خودش شناسایی و برخورد می‌کند. در سال اول فعالیت دولت ـ در شهریورماه سال گذشته ـ اولین مکاتبات و شناسایی‌هایی صورت گرفت و یک پرونده و کیس نظارتی تشکیل شد و مکاتبات آن نیز موجود است و اقدامات اولیه در آن حوزه صورت گرفت.

*(با اشاره به پرونده فساد چای): تخلف اصلی فساد در رفع تعهد ارزی بوده است یعنی ارزی را از بانک مرکزی به نرخ نیمایی خریده و پول آن هم به خزانه دولت رفته است فقط قرار بوده بخشی را تجهیزات و دستگاه و کارتن بیاورد زیرا کارخانه تولید چایی بوده است.بخشی هم واردات چای بوده است که در اینجا اسانس زده شود، بسته‌بندی شود و چاه‌های ترکیبی تولید و بعد صادرات شود و برای مصرف داخل مورد استفاده قرار گیرد و در این ماجرا رفع تعهد، تخلف و فساد شناسایی شده است.وقتی ارز از بازار خریداری می‌شود تولید کننده یک سال و ۶ ماه قانونا فرصت دارد که رفع تعهد ارزی را انجام دهد یعنی تجهیزات خود را بیاورد لذا ارز را می‌گیرد و تجهیزات را سفارش می‌دهد، تولید و خرید می‌شود و انتقال پیدا می‌کند.

* در این برهه جلوی فعالیت روتین و متداول آن مجموعه گرفته نمی‌شود هنوز نمی‌دانیم و خبر نداریم که این فاسد است تا وقتی که مهلت یک سال و ۶ ماهه او به پایان برسد ما متوجه می‌شویم که اولین دستگاه و یا محموله را که باید وارد می‌کرد، نکرده است و یا بسته‌بندی را نیاورده است و یا تقلبی آن را آورد و یا فاکتور تقلبی ارائه کرد و یا اقدامات متقلبانه داشت لذا جزییات و کشف این حوزه‌ها زمان می‌برد.

* این فساد شهریور سال گذشته شناسایی شد اما هم باید اطلاعات تکمیل می‌شد، اقدامات پیشگیرانه اتفاق افتاد و بسیاری از این افراد ممنوع‌الخروج شدند و اموال آنها توقیف شد و حتی کسانی در این پرونده بودند که برای آنها اعلان قرمز ثبت شد و از خارج از کشور به کشور استرداد شدند.

* همه این اتفاقات بخشی در اواخر سال گذشته شکل گرفت و در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده است. اینکه دوباره از پرونده بازخوانی صورت گرفته به این دلیل بود که طبیعتا منتظر بودیم که نتیجه پرونده به‌تدریج روشن شود.دولت در آن زمان پیش‌گام شده و اقدامات خود را انجام داده است و دستگاه قضایی نیز رویه‌اش این است که هم همکاری مناسبی در برخورد با فساد دارد و هم جدی و مصمم به اینگونه پرونده‌های رسیدگی می‌کند و شما موضع‌گیری قوه قضاییه را هم دیده‌اید. اینکه فسادی اتفاق می‌افتد نگوییم گشت ارشاد وجود ندارد اگر با فسادی برخورد نشد، بگوییم که چرا گشت ارشاد نیست.

۲۱۹۲۱۵