شهر خبر

اسلامی: سایت مورد نظر آژانس معدن متروکه است

اسلامی: سایت مورد نظر آژانس معدن متروکه است

ایسنا نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهایی که سایت هسته‌ای دارند تحت نظارت آژانس هستند و ما هم از این قانون مستثنا نیستیم.

محمد اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد درباره روند مذاکرات این سازمان با آژانس در مورد حل و فصل چهار موضوع پادمانی اظهار کرد: دولت بایدن تصمیم گرفت به برجام بازگردد و در همین چارچوب مذاکراتی را شروع کردند. هم در دولت قبل (دوازدهم) هم دولت فعلی مذاکرات انجام شد که از سال گذشته با شیوه متفاوتی این مذاکرات پیگیری شده است.

وی ادامه داد: تمام آنچه را که درباره موضوعات پادمانی مطرح کردند را آوردند و چند مکان را که به عنوان پی ام دی قبلا بسته شده بود و اسم‌شان را در رسانه آورده بودند، گفتند می‌خواهیم چند بازرسی از این مکان‌ها انجام دهیم، در حالی که هیچ کدام از اینها سایت (هسته‌ای) نیست و برای سازمان انرژی اتمی نیست و ساخته و پرداخته منافقین و سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است. در شورای عالی امنیت ملی این مسایل مطرح شد و قرار شد از این چهار مکان بازرسان آژانس بازرسی کنند. یکی از آنها معدن متروکه‌ای در مریوان یا آباده است، دومی جایی است که آهن قراضه در آن می فروشند؛ این مکان‌ها از این جنس هستند. آمدند و بازرسی کردند و کشور درباره آنها گزارشی تهیه و به آژانس ارائه کرد. اما اراده کردند که موضوعات را زنده نگه دارند و به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند. در عین حال دو تا از این موضوعات تا فروردین امسال بسته شد و آژانس گفت که دیگر درباره آنها سوال ندارد.

اسلامی در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: اقدامات ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد. ما عضو ان پی تی هستیم و این معاهده در مجلس ایران قانون شده است و بر اساس آن متعهد به اجرا هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب این قوانین انجام می‌شود و آژانس هم مرتب بازرسی دارد و به طور قانونی و حرفه‌ای این ارتباط را داریم. کشورهایی که سایت هسته‌ای دارند تحت نظارت آژانس هستند و ما هم از این قانون مستثنی نیستیم.

311311