شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سردار سلیمانی

«مرد سایه»؛ نظر سردار سلیمانی درباره مغز متفکر حزب‌الله لبنان چه بود؟

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان بنیانگذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود که به عنوان «مرد سایه» و مغز متفکر حزب الله لبنان شهرت داشت.

«مرد سایه»؛ نظر سردار سلیمانی درباره مغز متفکر حزب‌الله لبنان چه بود؟
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ۱۲:۴۱:۳۲
اعتمادآنلاین |

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان بنیانگذار یگان نظامی حزب الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود که به عنوان «مرد سایه» و مغز متفکر حزب الله لبنان شهرت داشت.

به گزارش فارس، هر گوشه از فراز و نشیب‌های جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل را که نگاه می‌کنیم رد پای حاج عماد مغنیه یا همان حاج رضوان را می‌بینیم. رد پایی که به قول حاج قاسم مثل شمشیر فرود می‌آمد و مثل شبح ناپدید می‌شد.

حاج قاسم در یکی از مصاحبه‌های خود حاج رضوان را اینگونه توصیف می‌کند: امروز در کشور ما کلمه «سردار» و «امیر» عرف شده است. او حقیقتاً یک سردار واقعی بود.

سردار سلیمانی تأکید می‌کند: حاج عماد سرداری بود که شبیه‌ترین صفات را در صحنه جنگ به مالک اشتر داشت. من در شهادت او همان عبارات و حالی را که در آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شهادت مالک اتفاق افتاد و یک حالت حزن و اندوه فوق‌العاده‌ای امام علی علیه‌السلام را گرفت و به تعبیری در بالای منبر گریست و فرمود: «مَالِکٌ وَمَا مَالِکٌ، وَاَللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلاً لَکَانَ فِنْداً وَلَوْ کَانَ حَجَراً لَکَانَ صَلْداً لاَ یَرْتَقِیهِ اَلْحَافِرُ وَلاَ یُوفِی عَلَیْهِ اَلطَّائِرُ» یعنی «چه مالکی! اگر کوه بود کوهی عظیم و بزرگ بود و اگر سنگ بود سنگی سخت بود. هیچ حیوان سم‌دار رهنورد بآن بالا نمی‌رود و هیچ پرنده‌ای بر آن نمی‌پرد.»

حاج قاسم می‌گوید: «این جمله‌ امام علی علیه‌السلام خیلی مهم بود که فرمود: «مثال مالک برای من، مِثل مَثل من برای رسول اللّه بود.» خب در مسئله‌ی عماد همین حال بود، یعنی عماد نسبت به مقاومت یک چنین توصیفی داشت. اگر بخواهم از این عرف‌های متداول موجود خودمان عبور بکنم، باید تشبیه بکنم به همان جمله‌ امیرالمومنین درباره مالک که فرمودند: «زن‌ها باید بزایند تا کسی مانند مالک در دنیا زاییده شود.»

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان بنیانگذار یگان نظامی حزب الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود که به عنوان «مرد سایه» و مغز متفکر حزب الله لبنان شهرت داشت. دولت آمریکا برای دریافت هر اطلاعاتی از او جایزه تعیین کرده بود. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ میلادی بعد از ۲۵ سال گریز از دست تروریست‌های آمریکا و اسرائیل، در دمشق ترور شده و به شهادت رسید.