شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آموزش و پرورش#مجلس#مدارس

آموزش و پرورش ساختمان‌های خود را می‌فروشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش را مجاز به فروش زمین و ساختمان‌های مازاد خود به موسسان مدارس غیردولتی کردند.

ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را بررسی کرده و ماده ۸ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۸ این طرح؛ در ماده (۱۲) قانون بعد از عبارت «مدارس» عبارت «و مراکز آموزشی و پرورشی» نیز اضافه می‌شود.

بر اساس ماده ۱۲ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند. آیین نامه نحوه تعیین قیمت فروش و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مذکور ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. واگذاری‌ها در هر محل مشروط بر آن است که دسترسی مردم به مدارس دولتی در آن محل دچار خلل نشود.

همچنین نمایندگان ماده ۹ این طرح را به کمیسیون ارجاع دادند.

در ماده ۹ آمده بود که در ماده (۱۵) بعد از عبارت «شرایط منطقه ای» عبارت «و رتبه‌بندی سالانه مدارس» اضافه می‌شود و در انتهای ماده عبارت« اعلام عمومی و اجرا می‌شود» جایگزین عبارت «قابل اجرا است» می‌شود و یک تبصره به شرح زیر به ماده ۱۵ قانون الحاق می‌شود.

تبصره- سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی نباید در هیچ حالتی از ۵۰ درصد شهریه مصوب ( برنامه ددسی رسمی) بیشتر باشد. دریافت شهریه‌ای بالاتر از این مبلغ در حکم، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی محسوب می‌شود.

شورای عالی آموزش و پرورش مکلف است طرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون مصادیق فوق برنامه را تعیین و ابلاغ نماید.

بر اساس ماده ۱۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، الگوی تعیین شهریه مدارس و الگوی تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود. این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراء است.