شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق کارمندان#افزایش حقوق

افزایش حقوق کارمندان منتفی است؟ / منظور خیال حقوق بگیران را راحت کرد

اقتصاد افزایش حقوق کارمندان منتفی است؟ / منظور خیال حقوق بگیران را راحت کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ظرفیت پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق به شاغلان وجود ندارد، گفت: با افزایش هزینه قطعی حقوق، درآمد اتفاق نمی‌افتد و بودجه دولت ناترازتر شده و به بانک مرکزی و بانک‌ها متوسل می‌شود. اضافه برداشت اتفاق می‌افتد، پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود.

افزایش سالانه حقوق کارمندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به دلایل مختلفی ضروری است. اولاً، همانطور که هر سال هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد، حقوق کارمندان نیز باید به همین شکل افزایش یابد. اگر حقوق کارمندان با سرعت این افزایش هزینه‌ها همراه نشود، کارمندان قادر به پرداخت هزینه‌های زندگی خود نخواهند بود.

داوود منظور در همایش اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش‌آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: همه ما دوست داریم در سالی که تورم نسبتا بالایی داشتیم، افزایش حقوق‌های سال بعد را بالا ببینیم و حداقل ۲۵ - ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم. اما وقتی منابع‌مان را حساب می‌کنیم، می‌بینیم که ظرفیت پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق به شاغلان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر در شرایط تورمی بتوانیم درآمد کارکنان را افزایش دهیم باعث خرسندی همه است؛ اما اگر نتوانیم چه می‌شود؟ هزینه افزایش حقوق قطعی است اما درآمد اتفاق نمی‌افتد و بودجه دولت را ناترازتر می‌کنیم و دولت هم به بانک مرکزی و بانک‌ها متوسل می‌شود، در ادامه بانک‌ها ناتراز می‌شوند و اضافه‌برداشت اتفاق می‌افتد، پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود.