شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#جدید#شاخص#سازی#روش#مهر#تایید#رشد

شاخص سازی با روش جدید / مهر تایید رشد بورس

اقتصاد شاخص سازی با روش جدید / مهر تایید رشد بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: قاعدتا شرایط اصلاح در این دو صنعت، ادامه دار نخواهد بود و بعد از روشن شدن زوایای نامبرده، شاهد رشد این صنایع خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل اول در رشد شتابان ارزش معاملات، وضعیت خوب بنیادی بازار است اما دلیل اصلی، اجازه بازارساز برای شروع حرکت بورس بود؛ ضمن اینکه رشد قیمت‌های جهانی به خصوص طلا و بیت‌کوین باعث خروج سرمایه از کشور می‌شد که آغاز حرکت بازار، این سرمایه‌ها را داخل بازار بورس نگه خواهد داشت.

محسن جلالی، کارشناس بازار سرمایه گفت: علیرغم اینکه انتظار می رفت دو صنعت بانک و خودرو بعد از اخبار تجدید ارزیابی، از جمله گروه‌های پر اقبال بازار باشند؛ اما ظرف دو روز گذشته، نسبت به بقیه گروه‌ها اصلاح بیشتری را تجربه کرده اند که البته علت آن نیز واضح است؛ چراکه بانکی‌ها همچنان در انتظار تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز هستند و در مورد خودرویی‌ها هم، نرخ محصولات جدید و عرضه در بورس کالا، چشم انداز این گروه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: قاعدتا شرایط اصلاح در این دو صنعت، ادامه دار نخواهد بود و بعد از روشن شدن زوایای نامبرده، شاهد رشد این صنایع خواهیم بود.

شاخص سازی با روش جدید

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص شاخص‌سازی ادامه داد: شاخص سازی همیشه بوده و ادامه دارد، به نحوی که اگرچه رشد شاخص کل ناشی از رشد برخی از تک‌سهم‌ها با وضعیت بنیادی ضعیف‌تر بود؛ اما شروع ناگهانی رشد بازار سبب شد تا افرادی که خود را جامانده تلقی کنند و به سمت نمادهای بدون ریسک بازار مانند فولاد و فملی رفته که رشد شاخص بیش از پیش قدرت گرفت.

به عقیده مدیرعامل شرکت مدرن الگوریتم سرمایه و دانش، شاخص‌سازی با متدهای جدید و استفاده از ابزارهای نوین با جابجایی بین گروههای بزرگ ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه قاعدتا برای کسب بازدهی حداکثری، شناسایی صنایع مختلف کمک شایانی به سهامداران خواهد کرد.

جلالی عللی که باعث شد ارزش معاملات نه به تدریج بلکه به سرعت افزایش پیدا کند را این‌گونه تشریح کرد: به عقیده من دلیل اول، وضعیت خوب بنیادی بازار است اما دلیل اصلی، اجازه بازارساز برای شروع حرکت بورس بود؛ ضمن اینکه رشد قیمت‌های جهانی بخصوص طلا و بیت‌کوین باعث خروج سرمایه از کشور می‌شد که آغاز حرکت بازار، این سرمایه‌ها را داخل بازار بورس نگه خواهد داشت.

پیش شرط های دستیابی به شاخص ۲.۵ میلیونی

این کارشناس بازارهای مالی عنوان کرد: شرط اصلی دست‌یابی به سقف قبلی هم اکنون نیز مهیا بوده و اتفاق افتاده‌ است؛ به این معنا که شرط اصلی رشد بازار، برخورد P/E forward به کف تاریخی خود بود که انجام شد؛ البته با توجه به صورت‌های مالی انتظار داریم که این کف در دسترس قرار گیرد و سپس به سمت شاخص ۲.۵ میلیون واحدی حرکت کنیم.

وی افزود: در کنار آن، ثبات قوانین، عدم دستکاری نرخ بهره، سود آوری شرکت‌ها و نظارت صحیح می‌تواند در تحقق بازار شفاف و پویا و رشد آن کمک شایانی کند.