شهر خبر

شکستی دیگر برای بازار سهام / متقاضیان مسکن بلاتکلیف مانده اند

اقتصاد شکستی دیگر برای بازار سهام / متقاضیان مسکن بلاتکلیف مانده اند

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ ( ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

رگولاتور اوراق بهادار چین قوانین جدیدی را برای کاهش هزینه هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای معاملات سهام دریافت می‌کنند، پیشنهاد کرده است. این قوانین همچنین با هدف مقابله با مشکل شرکت کارگزاری‌ها در معاملات اوراق بهادار و فروش وجوه، که می‌تواند تضاد منافع ایجاد کند، است. این آخرین تغییری است که در تلاش برای بهبود صنعت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ۳.۸ تریلیون دلاری در چین است. کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) گفت که آنها می‌خواهند قوانینی را برای محافظت از سرمایه‌گذاران و کنترل نحوه استفاده مدیران صندوق از کارمزدهای معاملاتی وضع کنند.

روز شنبه، اپل برنامه‌های شخص ثالثی را که به گوشی‌های اندرویدی اجازه می‌داد از iMessage برای چت با کاربران آیفون استفاده کنند، متوقف کرد. اپل با مسدود کردن روش هایی که از اعتبارنامه‌های جعلی برای دسترسی به iMessage استفاده می‌کنند، برای محافظت از کاربران در برابر کلاهبرداری اقدام کرد. این روش‌ها می‌توانند با افشای اطلاعات کاربران و اجازه دادن به پیام‌های ناخواسته و حملات فیشینگ، کاربران را در معرض خطر قرار دهند. برخی از افراد بر این باورند که چون برنامه iMessage برای اندروید وجود ندارد، ارتباط بین کاربران آیفون و اندروید ممکن است امنیت کمتری داشته باشد. با این حال، اپل اعلام کرده است که از RCS پشتیبانی می‌کند، که یک روش جدید و بهبود یافته برای ارسال پیامک است و باعث می‌شود در آینده ارسال پیامک بین کاربران آیفون و اندروید بهتر شود.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

استرالیا برای خارجی‌هایی که خانه‌های موجود را خریداری می‌کنند، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و در صورت خالی گذاشتن املاک، آنها را جریمه می‌کند، در حالی که مردم خارج از کشور را تشویق به خرید املاک جدید برای افزایش عرضه مسکن می‌کند. سرمایه‌گذاران خارجی باید سه برابر هزینه‌های فعلی را هنگام خرید خانه‌های موجود بپردازند. اگر ملک خریداری شده را خالی بگذارند جریمه‌ها دو برابر می‌شود. با این حال، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت تا اجاره کاهش می‌یابد.

از واشنگتن و فرانکفورت تا لندن و فراتر از آن، بانک‌های مرکزی به تصمیم‌های نهایی خود در سال نزدیک می‌شوند، در شرایطی که از تغییر چرخه تورم جهانی نگران هستند. اتفاقات بزرگی در این هفته رخ خواهد داد. روز چهارشنبه فدرال رزرو امریکا اعلامیه مهمی را منتشر می‌کند. همچنین قرار است روز پنجشنبه، بانک‌های مرکزی منطقه یورو و بریتانیا نیز اعلامیه‌های مهمی را اعلام کنند. این اتفاقات تاثیر مهمی بر اقتصاد جهان خواهد داشت.

روزنامه گاردین (The Guardian) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

کارگزار کالاهای بریتانیا، Marex Group، تصمیم گرفت دوباره به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود. این بار به جای لندن، نیویورک را انتخاب کردند. این تصمیم به عنوان یک شکست دیگر برای بازار سهام بریتانیا تلقی می‌شود. در فهرست بورس نیویورک ارزش Marex بیش از ۱.۸ میلیارد دلار (۱.۴ میلیارد پوند) است که بسیار بالاتر از محدوده ۵۰۰ میلیون پوندی (۶۲۷ میلیون دلار) تا ۷۰۰ میلیون پوند (۸۷۸ میلیون دلار) مربوط به دو سال گذشته است.

سیاستگذاران اتحادیه اروپا به توافق اولیه در مورد مقررات مهم برای نحوه استفاده از هوش مصنوعی دست یافتند. دولت‌ها از هوش مصنوعی برای ردیابی افراد با استفاده از ویژگی‌های بیولوژیکی آنها مانند تشخیص چهره استفاده می‌کنند. برای کنترل نحوه استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، باید قوانین و دستورالعمل‌هایی وجود داشته باشد.