شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#غزه#بایدن#جدید

گاردین: جنگ غزه جوانان آمریکا را علیه بایدن شورانده است

گاردین: جنگ غزه جوانان آمریکا را علیه بایدن شورانده است

ایسنا نوشت: روزنامه گاردین گزارش داد که جنگ جدید غزه موجب ایجاد اختلاف در میان نسل جوان و نسل‌های مسن‌تر آمریکایی شده اشت؛ به شکلی که امروز بخش اعظم جوانان آمریکا از حمایت دولت این کشور از رژیم صهیونیستی ناراضی هستند.

از آغاز جنگ غزه در حدود دو ماه پیش، جوانان خشمگین آمریکا سردمدار جنبش در حال رشد همبستگی با مردم فلسطین در این کشور بوده‌اند.

آن‌ها در واشنگتن و دیگر شهرها و ایالت‌ها به خیابان آمده‌اند تا خواستار برقراری آتش‌بس دائمی شده و مخالفت خود را با حمایت‌های کاخ سفید از حملات رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کنند؛ حملاتی که به شهادت هزاران فلسطینی منجر شده و یک بحران انسانی ایجاد کرده است.

به گزارش گاردین، شکاف نسل‌ها در آمریکا بر سر مناقشه فلسطین گفتمان سیاست خارجه واشنگتن را دچار مشکل کرده است؛ زیرا تا پیش از این عموماً طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا حامی رژیم صهیونیستی بودند و این رژیم در ایالات متحده از حمایتی تقریباً تمام‌عیار برخوردار بود. حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، این احتمال مطرح است که مسئله فلسطین احتمال پیروزی دوباره جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را کاهش دهد.

شبلی تلهامی، مدیر موسسه صلح و توسعه «انور سادات» در دانشگاه مریلند می‌گوید: در دیدگاه جوانان آمریکا، خصوصاً دموکرات‌ها به مسئله فلسطین، وقایع بزرگی در حال رقم خوردن است.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر که به کشته‌شدن ۱۲۰۰ و اسارت ۲۴۰ صهیونیست منجر شد، حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی افزایش یافت. اما با گذر زمان و عملیات دو ماهه این رژیم در نوار غزه که به شهادت دست‌کم ۱۷ هزار فلسطینی منجر شده، بسیاری از آمریکایی‌ها مخصوصاً جوانان این کشور به خیابان آمده و مخالفت خود را با حملات زمینی و هوایی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه اعلام کرده‌اند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جوانان آمریکا نسبت به نسل‌های قبل از خود اهمیت بسیار بیشتری به فلسطینیان نشان داده و با سیاست‌ها و استراتژی جو بایدن در قبال این مناقشه، مخالفت شدیدتری دارند. این جریان مشخصاً در میان حامیان حزب دموکرات در آمریکا بیشتر دیده می‌شود.

اندکی پس از حمله هفتم اکتبر حماس به مواضع رژیم صهیونیستی، یک مرکز نظرسنجی در مریلند یک نظرسنجی برگزار کرد؛ تحقیقی که چهار هفته پس از هفتم اکتبر، دوباره تکرار شد. با مقایسه نتایج این دو نظرسنجی مشابه، می‌توان دریافت که تعداد جوانان دموکرات آمریکایی که بایدن را «بیش از حد حامی اسرائیل» می‌دانند، در این چهار هفته بیش از دو برابر شده است. از سوی دیگر، تعداد جوانان دموکراتی که می‌گویند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به دلیل مواضع بایدن در قبال مسئله فلسطین به او رای نمی‌دهند، بیش از دو برابر شده است.

در یک نظرسنجی که در اواسط نوامبر منتشر شد، ۵۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله آمریکایی اعلام کردند که بیشتر با فلسطینیان همدردی می‌کنند تا اسرائیلی‌ها. این در حالی است که در نظرسنجی مشابهی در ماه اکتبر، ۴۱ درصد از جوانان آمریکا اعلام کرده بودند که با اسرائیلی‌ها همدردی می‌کنند. تلهامی در این باره گفت: این بیشترین تغییری است که در چنین مدت کوتاهی دیده‌ام.

همچنین یک نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله آمریکایی مواضع بایدن در قبال این مناقشه را قبول ندارند و تنها ۱۹ درصد از آنان از سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به این مسئله راضی هستند.

310310