شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایران#شورای امنیت#فوری

دیپلمات ایرانی: ایستادن آمریکا کنار اسرائیل باعث فاجعه انسانی در غزه شده است

ایسنا نوشت: کاردار ایران در لندن در پیامی در واکنش به وتو قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه توسط آمریکا، اظهار کرد: عمق فاجعه در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا با اوج فاجعه انسانی در غزه برابری می‌کند.

«سید مهدی حسینی متین» با بیان اینکه امروز شاهد سقوط آزاد سیاست خارجی آمریکا از نظر اخلاقی و انسانی هستیم خاطر نشان کرد: تاریخ قضاوت خواهد کرد که چقدر ایستادن نابخشودنی آمریکا در کنار رژیم اسرائیل باعث فاجعه انسانی در غزه شد.

در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.

این نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیرکل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

310310