شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#سازمان ملل#شورای امنیت

همه چشم‌ها به شورای امنیت؛ رویارویی موافقان و مخالفان آتش‌بس فوری در غزه

همه چشم‌ها به شورای امنیت؛ رویارویی موافقان و مخالفان آتش‌بس فوری در غزه

ایرنا نوشت: همه چشم ها در جهان به سوی سازمان ملل و تصمیم شورای امنیت است که از صبح جمعه به وقت محلی، صحنه جدال لفظی میان دیپلمات های کشورهای مختلف است ه در پی نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به این شورا بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل تشکیل جلسه داده اند تا در پی وضعیت فاجعه بار نوار غزه درباره آتش بس فوری تصمیم گیری کنند.

در پی درخواست گوترش، امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورای امنیت ارائه داده که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» است. پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی و اسلامی به رای گذاشته می شود که نماینده آمریکا که یک از ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به صراحت با آن مخالفت کرد.

این قطعنامه برای تصویب نیاز به ۹ رای مثبت بدون وتوی ۵ عضو دائم شورای امنیت دارد و رایزنی های فشرده نه تنها میان دیپلمات های سازمان ملل بلکه میان کشورهای مختلف در سطح منطقه ای و بین المللی حال انجام است .

در نشست شورای امنیت پس از سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان فلسطین و رژیم اسرائیل، کشورهای مختلف همچنان در حال ارائه نظرات خود هستند و برخی منابع می گویند رای‌گیری پس از پایان نشست میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران خارجه مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، تشکیلات خودگردان فلسطینی و ترکیه برگزار می شود.

نماینده امارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که قطعنامه با موضوع غزه را ارائه کرده است، گفت: بمباران غزه شدیدتر از بمباران درسدن در طول جنگ جهانی دوم بوده است. وقتی که محاصره در حال تبدیل شدن به منبع اصلی مرگ است، شورای امنیت باید اقدام کند.

نماینده امارات افزود که سیستم سلامت غزه در حال فروپاشی است و همه گذرگاه های بشردوستانه در راستای اجرای قوانین بین المللی باید بازگشایی شوند. چنین اقدامی مستلزم یک آتش بس بشردوستانه است.

امارات در اظهارات خود تصاویر وحشتناکی از غزه را به اشتراک گذاشت و گفت این تصور که خشونت در جنوب غزه چیزی جز "هولناک" است، "خیالات" است . امارات به اجماع فزاینده برای پایان دادن به خشونت اشاره کرد.

معاون نماینده روسیه نیز از اعضای شورای امنیت خواست تا برای حمایت از پیش‌نویس پیشنهادی امارات «شجاعت از خود نشان دهند.» وی گفت: جنایات جنگی از جمله پر کردن "بی رحمانه" تونل ها همچنان ادامه دارد.

نماینده روسیه به تلاش های رژیم اسرائیل  برای ترویج "وحشت و رعب" در میان مردم غزه با تسلیحات ارائه شده توسط  آمریکا و انگلیس اشاره  کرد و گفت  که دیوان کیفری بین المللی "فاسد" است زیرا از نظر سیاسی به نفع کشورهای غربی عمل می کند.

نماینده روسیه در بخشی از اظهارات خود خطاب به اعضای شورای امنیت خواستار بازگشت به ریشه های درگیری در غزه شد و گفت مسکو  «نکبت جدید» را نخواهد پیرفت.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد : شورای امنیت نتوانست قطعنامه ای الزام آور اتخاذ کند که شامل خواسته های طرفین برای پایان دادن به خشونت ها در غزه باشد. هدف از آواره ساختن فلسطینی ها این است که آنها  بین ترک وطن یا مرگ یک گزینه را انتخاب کنند.

 سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز  از "هشدار آگاه کننده" دبیرکل سازمان ملل در مورد غزه و نیز اصرار وی برای "اقدام فوری" جهت برقراری آتش بس تمجید کرد.

سفیر چین افزود که از پیش نویس قطعنامه امارات برای کاهش درد و رنج مردم غزه حمایت می کند. او تاکید کرد که شورا باید "بدون تعلل" برای کاهش رنج غزه از طریق آتش بس اقدام کند. این کشور تاکید کرد: "برای صلح اقدام کنید. برای نجات جان ها اقدام کنید."

اما رابرت وود دیپلمات آمریکایی که بجای لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست شرکت کرده بود، به صراحت با آتش بس فوری در غزه مخالفت کرد.

این دیپلمات آمریکایی گفت: «ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی‌کنیم.»

نماینده آمریکا در حمایت از تل آویو به صراحت گفت که با وجود درد جنگ، واشنگتن آمادگی حمایت از قطعنامه امارات را ندارد. او ادعا کرد  که حماس از آتش بس برای تجدید حملات استفاده خواهد کرد.

  معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل با ادعای حمایت واشنگتن از «صلح پایدار» در منطقه، گفت:حماس هیچ تمایلی برای صلح پایدار ندارد.حماس همچنان تهدیدی برای اسرائیل و مسئول  شرایط کنونی غزه است.

نماینده آمریکا با ادعای تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای کاهش رنج در غزه، حماس را به تضعیف وقفه در درگیری ها متهم و ادعا کرد که بین بحث‌های شورای امنیت و وضعیت میدانی "عدم ارتباط  اساسی" وجود دارد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین درباره حملات نیروهای مسلح یمنی به کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ به تلافی انتقام از این رژیم در بمباران نوار غزه مدعی شد: ایالات متحده آمریکا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را محکوم می‌کند و ایران باید این حملات را متوقف کند.

311311