شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##طرح#کالابرگ#الکترونیکی#سراسری#می‌شود؟

طرح کالابرگ الکترونیکی سراسری می‌شود؟

ارکانی: طرح کالابرگ الکترونیکی باید در همه استان‌ها اجرایی شود

مهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی باید در همه استان‌ها اجرایی شود و باید سازوکاری اندیشیده شود که استفاده از کالابرگ، توجیه‌پذیر باشد.

«احسان ارکانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: اعطای کالابرگ به مردم، شرط حذف ارز ترجیحی بود و مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت اجازه داد که در صورتی می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند که کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های مشمول جامعه که ۷ دهک هستند، اعطا کند.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد که سازوکارهایی در قالب کالابرگ در نظر گرفته شود تا قیمت هیچ کالایی از کالاهای مشمول حذف ارز ترجیحی، از قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود؛ برای مثال، اگر قیمت مرغ در شهریور سال ۱۴۰۰ کیلویی ۳۰ هزار تومان بود و امروز به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است، باید این افزایش قیمت در قالب اعطای کالابرگ به دهک‌های مشمول، جبران شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: متأسفانه در آن مقطع، ارز ترجیحی حذف شد اما طرح کالابرگ اجرایی نشد؛ الان و با اندکی تأخیر، طرح کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‌شود اما آن چیزی که مجلس در مصوبه خود آورده بود و بر آن تاکید دارد، اجرای کامل و سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های مشمول بر اساس «آزمون وسع» است؛ باید این طرح در سراسر کشور اجرایی شود اما هنوز در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: متأسفانه قدرت خرید مردم در برخی حوزه‌ها کاهش یافته و مصرف گوشت، لبنیات، روغن و بسیاری اقلام خوراکی، کاهش پیدا کرده است که با اعطای کالابرگ الکترونیکی باید جبران شود.

ارکانی تاکید کرد: ما یک شبکه گسترده توزیع داریم که می‌تواند برای عرضه و برآورد دقیق اقلام خوراکی بر اساس نیاز مردم، مدیریت شود و توزیع اقلام باید از این طریق به صورت منظم و دقیق انجام شود. وی افزود: اعطای کالابرگ اعتباری اهمیت زیادی دارد چراکه با این کار از تزریق نقدینگی به جامعه برای خرید کالا جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهاد دیگر ما این است که قدرت خرید کاهش یافته دهک‌های مشمول یعنی ۷ دهک جامعه حتماً از طریق طرح کالابرگ جبران شود؛ به این صورت که باید یک اختلاف قیمت تعریف شده و قابل توجه بین قیمتی که این اقلام خوراکی با کالابرگ خریداری می‌شوند، با قیمت آزاد آن اقلام وجود داشته باشد تا استفاده از کالابرگ را توجیه‌پذیر کند.

ارکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا امکان برخورداری دهک‌های هشتم و نهم درآمدی از طرح کالابرگ الکترونیکی وجود دارد یا خیر» گفت: این موضوع به قدرت تأمین اعتبار و بودجه دولت بازمی‌گردد که آیا می‌تواند افراد و دهک‌های بیشتری را مشمول اعطای کالابرگ کند یا خیر؛ حتماً ما از اینکه دهک‌های هشتم و نهم درآمدی مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی شوند، استقبال می‌کنیم و منتظر هستیم ببینیم آیا دولت در بودجه سال آینده، اعتباری را برای این کار تخصیص خواهد داد یا خیر.