شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#پایان سال

پیش بینی اساسی از وضعیت بورس تا پایان سال / بورس بازان خوشحال خواهند شد؟

اقتصاد پیش بینی اساسی از وضعیت بورس تا پایان سال / بورس بازان خوشحال خواهند شد؟

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه به دلیل تصمیمات و مصوبات تاثیرگذار صنایع، در یک عقب افتادگی ۳.۵ ساله قرار دارد. وی بیان کرد که مصوبات بودجه باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده و بازار در زمان تصویب بودجه به حالت ناپایداری و کج دار و مریز است.

کارشناس بازار سرمایه، مصطفی صفاری گفت: بازار سرمایه نسبت به تمام بازارهای موازی، یک عقب افتادگی ۳.۵ ساله دارد که از علت اصلی این عقب افتادگی، می‌توان به مصوبات و تصمیماتی که صنایع مختلف بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد اشاره کرد.

صفاری افزود: واقعیت آن است که لایحه بودجه و مصوبات آن بر روی سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و طبیعتا در زمانی که تمام حواس‌ها حول تصویب بودجه است، بازار به صورت کج دار و مریز به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ به خصوص اینکه حقوق مالکانه، نرخ‌های خوراک و سایر عوامل مستقیما بر سودآوری تاثیرگذار است که قاعدتا از چشم سهامداران و تحلیل‌گران نیز دور نخواهد ماند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تاثیر مصوبات پیرامون هزینه‌ها در بودجه ادامه داد: از صورت‌های مالی و گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها اثبات می‌شود که درآمد آنها رشدی بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کردند؛ اما زمانی که عمیق‌تر می‌شویم، واضح به این نکته پی می‌بریم که حاشیه سود  آن‌ها کاهش یافته است. علت هم آن است مصوباتی که هزینه‌های شرکت را افزایش می‌دهد، قدرت بیش‌تر از ۵۰ درصد داشته و سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهند؛ هر چند این بدان معنا نیست که بازار سرمایه از ارزندگی کافی برخوردار نیست و قیمت‌های فعلی برای ۳.۵ سال پیش است و در مقطع کنونی بهترین بازار سرمایه گذاری همین بورس خواهد بود.​

صفاری در خصوص بازدهی صنایع تصریح کرد: علیرغم این‌که انتظار می‌رفت رشد گروه خودرو و بانک بیش از سایر گروه‌ها باشد، اما اصلاح عمیق‌تر آن‌ها در روز ۴شنبه نگرانی را در دل سهامداران باقی گذاشت؛ همچنین مادامی که انتظار رشد بیشتری از یک صنعت می‌رود، به همان اندازه باید انتظار افت و اصلاح را داشت.

وی اظهار داشت: به بیان دیگر کسب بازدهی بیشتر با ریسک بالاتری همراه خواهد بود. علی‌الخصوص دو صنعت نامبرده که عموما سودآور نبوده و بیشتر دارایی محور هستند. اما صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی هم سود معقول را به ارمغان می‌آورند و هم در مقابل اصلاحات عملکرد بهتری را از خود به‌جای می‌گذارند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد و گفت: بازپس‌گیری سقف شاخص تا پایان همین امسال اتفاق خواهد افتاد و این را می‌توان در رشد ناگهانی ارزش معاملات و واکنش کلیت بازار به اخبار مثبت جست‌وجو کرد؛ اما شناسایی صنایع در مقاطع زمانی مختلف باید در دستورکار سهامداران و تحلیلگران برای کسب بازدهی حداکثری در دستور کار قرار گیرد.