شهر خبر

ماجرای اعتراف آیت‌الله هاشمی شاهرودی به توزیع مواد مخدر در زندان‌های کشور چه بود؟

سعید صفاتیان گفت: نکته مهم، جمله‌ای بود که آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی گفت. ایشان به من گفت می‌دانی اگر من به عنوان رییس قوه قضاییه به شما اجازه توزیع سرنگ و متادون در زندان‌ها بدهم، یعنی پذیرفته‌ام که در داخل زندان‌های من مواد مخدر وجود دارد؟ به ایشان گفتم در تمام کشورها این موضوع را پذیرفته‌اند.

ماجرای اعتراف آیت‌الله هاشمی شاهرودی به توزیع مواد مخدر در زندان‌های کشور چه بود؟
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ۰۴:۳۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

 سعید صفاتیان، مشاور دادستان کل کشور و مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در دهه ۸۰ در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی درباره ورود مواد مخدر به زندان تعریف کرده است.

به گزارش اعتماد، این خاطره را در ادامه می‌خوانید:

پاییز سال 1383، از آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی پرسیدم آیا می‌توانیم در زندان‌ها برای زندانیان معتاد سرنگ یک‌بار مصرف و داروی متادون توزیع کنیم؟ بر اساس اطلاعات و گزارش‌هایی که از کارشناسان وزارت بهداشت، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC و سازمان زندان‌ها می‌گرفتم، برای ایشان توضیح دادم که در صورت توزیع سرنگ یک‌بار مصرف، تزریق مشترک حذف خواهد شد و با توزیع داروی متادون، معتاد تزریقی، تزریق را کنار خواهد گذاشت و به این شیوه، می‌توانیم شیوع ایدز را در زندان‌ها کنترل کنیم. ایشان در آن زمان، هم دادستان کل کشور و هم عضو کمیته حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و به من گفت با توجه به سنگینی این موضوع، نامه‌ای بنویسم و اهمیت موضوع را شرح بدهم تا ایشان، این نامه را به رییس قوه قضاییه که ریاست کمیته حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم برعهده داشت، برساند. نامه را نوشتم و این نامه برای دفتر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی (رییس وقت قوه قضاییه) ارسال شد و آقای دری‌نجف‌آبادی هم جداگانه با آقای هاشمی‌شاهرودی صحبت کرد و در یک جلسه مشترک، بنده هم حاضر شدم و درباره موضوع برای آقای هاشمی‌شاهرودی توضیح دادم و گفتم که می‌خواهیم زندانیان معتاد را تحت درمان با متادون قرار بدهیم و سرنگ و سوزن در زندان توزیع کنیم که به این شیوه، هم تزریق با سرنگ مشترک حذف شود و هم زندانی معتاد تحت درمان اعتیاد قرار بگیرد تا در نهایت، بیماری ایدز در زندان کنترل شود. ایشان هم توضیحات من را پذیرفت و در نامه‌ای خطاب به سازمان زندان‌ها ابلاغ کرد که توزیع متادون و سرنگ و سوزن یک‌بار مصرف در داخل زندان‌ها با هدف کنترل ایدز بین زندانیان بلامانع است که از همان زمان و از پایان سال 1383، برنامه‌های کاهش آسیب در تمام زندان‌های کشور آغاز شد. رونوشت این نامه، در دو نسخه برای دادستان کل کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم ارسال شد که حتما سوابق این رونوشت در هر دو نهاد موجود است. نکته مهم، جمله‌ای بود که آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی گفت. ایشان به من گفت می‌دانی اگر من به عنوان رییس قوه قضاییه به شما اجازه توزیع سرنگ و متادون در زندان‌ها بدهم، یعنی پذیرفته‌ام که در داخل زندان‌های من مواد مخدر وجود دارد؟ به ایشان گفتم در تمام کشورها این موضوع را پذیرفته‌اند، چون مواد مخدر، چه یک گرم و چه صد گرم، بالاخره وارد زندان خواهد شد و در کشور ما هم هر سال، ده‌ها و صدها نفر و از جمله سربازان حفاظت زندان، به جرم وارد کردن مواد مخدر به داخل زندان‌ها دستگیر می‌شوند.