شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#فوری#ایران#سازمان ملل

شورای امنیت جمعه برای آتش‌بس فوری در غزه رای‌گیری می‌کند

عصر ایران نوشت: سفیر و نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل : استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل کار درستی است. تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای استناد به ماده ۹۹ برای وادار کردن شورای امنیت به رسیدگی به وضعیت غزه " کار درستی است ".

سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل فردا جمعه به وقت محلی، پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی و اسلامی را مبنی بر آتش بس فوری در غزه به رای می گذارد.
از سازمان ملل، سفیر و نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل که به همراه سفرای کشورهای عربی و اسلامی از جمله امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، گفت: پیش نویس قطعنامه قبل از ارائه به اعضای شورای بازنگری ارائه شد تا فردا برای رای گیری آماده شود.
ریاض منصور ادامه داد: استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل کار درستی است. تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای استناد به ماده ۹۹ برای وادار کردن شورای امنیت به رسیدگی به وضعیت غزه "کار درستی است".
منصور به خبرنگاران گفت که این یک "موضع شجاعانه" آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل است و نشان می دهد که اوضاع در غزه چقدر "خطرناک" است.
منصور با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که انتظار می‌رود روز جمعه مورد بحث قرار گیرد، به خبرنگاران گفت: ما صمیمانه امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل این [قطعنامه] را تصویب کند.
امارات متحده پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا ارائه داده که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس که قبلا توئیتر نامیده می شد، گفت: تاخیر شورای امنیت در اجرای آتش بس الزام آور برای غزه، روزانه حداقل ۲۵۰ فرد بی گناه را به کام مرگ می کشاند. اقدام فوری برای توقف نسل‌کشی جاری در فلسطین نباید مورد بحث باشد. باید یک اولویت اجباری باشد.
گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.
سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اعمال ماده ۹۹ منشور سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.
این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد.
ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»
این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.
گوترش در این نامه گفته است: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: وضعیت غزه ممکن است صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران استفاده کند.
دبیرکل سازمان ملل در این نامه از اعضای شورای امنیت خواسته است که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شده است.
گوترش گفته است: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.»
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: «اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»
310310