شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نقدی#جایگزین#قالیباف

یارانه نقدی برای همیشه حذف می‌ شود؟ / توضیح قالیباف درباره طرح جایگزین یارانه نقدی

اقتصاد یارانه نقدی برای همیشه حذف می‌ شود؟ / توضیح قالیباف درباره طرح جایگزین یارانه نقدی

قالیباف گفت: حرف مجلس این است که دولت، در آن جایی که می‌خواهد سیاست جبرانی را اعمال کند، باید یارانه‌ها را تبدیل به کالابرگ کند.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به پرداخت مالیات، کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه نقدی قادر به جبران اثر تورم سالانه نیست و مشکل مردم را حل نکرد، مجلس نمی‌گوید یارانه‌ نقدی حذف شود. ما در سال ‌۱۴۰۱ هم که ارز ترجیحی به پیشنهاد دولت و موافقت مجلس حذف شد، در متن قانون آمد که دولت به این شرط مجاز است ارز ترجیحی را حذف کند که کالابرگ الکترونیک را جایگزین آن کند. که متأسفانه کالابرگ جایگزین نشد. ما می‌گوییم با یارانه نقدی نمی‌توان تورم سالانه‌ای که یک دهه تداوم داشته، را جبران کنیم.

قالیباف ادامه داد: دولت به‌هرحال سیصدچهارصد هزارتومان یارانه داد. آیا این مبلغ واقعاً مشکلی حل کرد؟ اما اگر کالابرگ را می‌گذاشتیم، جلوی تورم را هم می‌گرفت. حرف مجلس این است که دولت، در آن جایی که می‌خواهد سیاست جبرانی را اعمال کند، باید یارانه‌ها را تبدیل به کالابرگ کند.