شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#واردات

ورق بازار خودرو برگشت / واردات خودروهای نو کلید می‌خورد

اقتصاد ورق بازار خودرو برگشت / واردات خودروهای نو کلید می‌خورد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن معرفی ۱۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰ میلیارد یورو، گفت: به‌دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم و وزارت صمت نیز موافقت کرده است. دولت سال گذشته واردات خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد را مصوب کرد، درحالی که توقع داشتیم خودروهای عادی هم وارد شوند که در این زمینه به‌دنبال اخذ موافقت دولت و وزارت صمت هستیم.

واردات خودروها به بازار خودرو کشورها تاثیر قابل توجهی دارد. این تاثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. از یک سو، واردات خودروها می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار شود و قیمت خودروها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند برای مصرف کنندگان مزیت باشد و باعث افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی شود. از سوی دیگر، واردات خودروها می‌تواند باعث کاهش تولید خودروهای داخلی شود و در نتیجه باعث افزایش بیکاری در صنعت خودروسازی شود. همچنین، واردات خودروهای قدیمی و غیر استاندارد می‌تواند باعث آلودگی هوا و محیط زیست شود. بنابراین، برای حفظ صنعت خودروسازی داخلی و حفظ محیط زیست، باید به دقت و با برنامه‌ریزی مناسب، واردات خودروها را مدیریت کرد.

حجت عبدالملکی در حاشیه آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر مناطق آزاد و رونمایی از هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، در جمع خبرنگاران درباره موضوع واردات خودرو گفت: موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به مناطق آزاد و دیگری واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم. در زمینه واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم. برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفتیم.

وی ادامه داد: مسئله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است. آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد. ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبریدی و برقی وارد شود، درحالی که ما توقع مان این بود که خودروهای عادی هم وارد شوند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در این زمینه همچنان به دنبال این هستیم که بتوانیم موافقت دولت و وزارت صمت را برای واردات خودروهای نو بگیریم، البته وزارت صمت اعلام کرده که با این موضوع موافقت خواهد کرد و اکنون در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیات‌وزیران تصویب شود.