شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#جنگ جهانی#غزه#انگلیسی

فایننشال تایمز: حجم ویرانی‌ غزه برابر با ویرانی شهرهای آلمان در کل جنگ جهانی دوم است

فایننشال تایمز: حجم ویرانی‌ غزه برابر با ویرانی شهرهای آلمان در کل جنگ جهانی دوم است

ایسنا نوشت: نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در تحلیلی سطح ابعاد ویرانی‌هایی را که حملات رژیم صهیونیستی در شمال غزه به بار آورده‌اند فاجعه‌بار و با تخریب شهرهای آلمان توسط نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم قابل مقایسه دانسته است.

این نشریه انگلیسی ابعاد جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی در حملاتش علیه غزه و بی اعتنایی عمدی این رژیم به جان غیرنظامیان با استفاده از تسلیحات و بمب‌های کور را فاش ساخته و حجم تخریب‌هایی را که حملات رژیم علیه غزه در پاسخ به حملات هفتم اکتبر نیروهای حماس به بار آورده‌ است، «فاجعه بار» توصیف می‌کند.

فایننشال تایمز در این تحلیل می‌نویسد: تحلیلگران نظامی با استناد به آسیب وارد شده به مناطق شهری در غزه می‌گویند حجم ویرانی به بار آمده در عرض کمتر از هفت هفته در شمال نوار غزه نزدیک به سطح ویرانی شهرهای آلمان بعد از سالها بمباران شدن در ابعاد وسیع در زمان جنگ جهانی دوم است.

رابرت پاپ، یک تاریخدان نظامی آمریکایی و نویسنده کتاب «بمباران کردن برای پیروزی» با موضوع مطالعه کارزارهای بمباران در طول قرن بیستم می‌گوید: «شهرهای درسدن، هامبورگ و کلن آلمان در رده شهرهایی هستند که نامشان یادآور برخی از سنگین‌ترین بمباران‌هایی است که جهان به خود دیده است. نام غزه نیز به عنوان مکانی که شاهد یکی از سنگین‌ترین بمباران‌های تاریخ با بمب‌های متعارف بوده، ثبت خواهد شد.»

در غزه کلیت محله‌ها با خاک یکسان شده‌اند. کوری چر، کارشناس مرکز CUNY Graduate و جیمون فان دین هوک، استاد دانشگاه ایالتی اورگان با تحلیل داده‌های راداری ماهواره‌ها مشخص کردند تا تاریخ چهارم دسامبر حدود ۶۰ درصد ساختمان‌ها در شمال غزه شدیدا آسیب دیده‌اند.

این تحلیل نشان داده که در برخی مناطق ۷۰ درصد ساختمان‌ها تخریب شده‌اند. این برآورد آنها همچنین نشان داد، در کل غزه بین ۸۲۶۰۰ تا ۱۰۵۳۰۰ ساختمان ویران شده‌اند. این برآورد تمامی ساختمان‌هایی که دست کم نصف ساختارشان تخریب شده، لحاظ کرده است.

اما در مقام مقایسه، در بازه زمانی ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵، بمباران ۶۱ شهر بزرگ آلمان از سوی نیروهای متفقین طبق برآوردها ۵۰ درصد مناطق شهری آنها را با خاک یکسان کرد. بر طبق یک بررسی انجام شده از سوی ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۴، ۷۱۰۰ تن بمب از سوی نیروهای متفقین روی شهر درسدن آلمان فروریخت که باعث آسیب دیدن شدید ۵۶ درصد ساختمان‌های غیرصنعتی و نیمی از خانه‌های مسکونی و همچنین کشته شدن حدود ۲۵۰۰۰ نفر شد.

یکی از دلایل این ابعاد گسترده ویرانی در غزه، مهمات مورد استفاده اسرائیل است. هر چند ارتش اسرائیل اطلاعاتی علنی را در این زمینه منتشر نکرده،‌ برخی کارشناسان بمب‌ها از روی تصاویر منتشر شده به صورت روزانه توسط ارتش اسرائیل از جنگنده‌هایش، تعدادی از بمب‌های آنها را شناسایی کردند.

فایننشال تایمز در ادامه با ذکر تعدادی از مهمات هدایت شونده مورد استفاده ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه شامل بمب‌های ۲۵۰ پوندی قطر کوچک، موشک‌های هدایت شونده لیزری هلفایر و موشک‌های اسپایک نوشته است: بنیامین نتانیاهو دست کم در محافل خصوصی با صراحت گفته که اسرائیل برای نابود کردن حماس نیازمند جریان پایداری از بمب‌های آمریکایی است.

روزنامه اسرائیل هیوم به فایلی صوتی دست پیدا کرده که در آن نخست وزیر اسرائیل به گروهی از مقام‌های دولتی می‌گوید: ما نیاز به دریافت سه چیز از آمریکا داریم: مهمات، مهمات و مهمات.

طبق این فایل صوتی نتانیاهو اضافه می‌کند: در پایتخت‌های غربی تظاهراتی عظیم به راه افتاده است. او با ابراز نگرانی از اینکه فشارهای سیاسی خارجی ممکن است روند تحویل تسلیحات آمریکا به اسرائیل را تهدید کند، گفت: نیاز است که ما فشار متقابل اعمال کنیم. اختلافاتی را با بهترین دوستانمان پیدا کرده‌ایم.

اسرائیل حجم زیادی بمب را در جنگش علیه حماس در غزه استفاده کرده که شامل تسلیحات غربی اعم از بمب‌های سنگر شکن هدایت شده با ماهواره تا موشک‌های هدایت شونده لیزری دقیق هستند.

اما جنگنده‌های اسرائیلی بمب‌های کور هدایت نشده نظیر بمب M۱۱۷، بمبی که نخستین بار نیروهای آمریکایی در جریان جنگ‌های کره و ویتنام استفاده کردند هم به کار گرفته‌اند. در کنار آنها اسرائیل از بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی GBU-۳۱ که زمین را به لرزه در می آورند نیز استفاده کرده است. این بمب‌ها چهار برابر بزرگتر از بمب‌های ۵۰۰ پوندی هستند که به عنوان بزرگترین بمب مورد استفاده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حمله به شهر موصل عراق به کار گرفته شدند.

مارک گارلاسکو، مشاور نظامی سازمان هلندی پاکس و یکی از تحلیلگران اطلاعاتی سابق پنتاگون اظهار کرد، نیروی این بمب‌ها که با به‌کارگیری سیستم جی.پی.اس تبدیل به بمب هوشمند می‌شوند به حدی بالاست که بازماندگان انفجار آنها می‌گویند احساس می‌کنند «روی زمین مایع موج سواری می‌کنند.»

گارلاسکو اضافه کرد: تنها دلیل منطقی که برای استفاده اسرائیل از این بمب‌ها می‌توانم متصور شوم تلاش برای فرو ریختن شبکه‌ تونلهای حماس است. اما موضوع قابل توجه استفاده گسترده از آنها است.

سازمان عفو بین‌الملل اخیرا خواستار تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل به دلیل استفاده‌اش از یک چنین مهمات سنگینی شده و خاطرنشان کرد، طبق اسناد و مدارک موجود، اسرائیل از بمب‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ پوندی برای حمله به خانه‌های مسکوی در غزه استفاده کرده است.

تحلیلگران نظامی گفتند، دلیل دوم این سطح بالای ویرانی در غزه، سرعت و شدت کارزار بمباران اسرائیل بوده و سست کردن قوانین هدفگیری در جنگ توسط اسرائیل باعث افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان شده است.

مقام‌های اسرائیل از اولین لحظات بعد از حمله هفتم اکتبر حماس گفتند، پاسخی در شدتی کاملا متفاوت با عملیات‌های قبلی خواهند داد.

جان ریج، یک تحلیلگر اطلاعات منبع باز و کارشناس حوزه مهمات گفت، اسرائیل در دو هفته اول حملاتش، دست کم ۱۰۰۰ عدد مهمات هوا به زمین را به صورت روزانه علیه غزه استفاده کرد. در مقام مقایسه آمریکا و متحدانش در جریان شدیدترین دوره‌های حملات هوایی علیه شهر موصل عراق هر هفته ۶۰۰ عدد از این مهمات را استفاده می‌کردند.

جرمی بینی، تحلیلگر متخصص نظامی حوزه خاورمیانه در اندیشکده اطلاعاتی منبع باز «جینز» در لندن گفت، شدت بالای بمباران غزه توسط اسرائیل پرسشهایی را درباره قوانین درگیری ارتش اسرائیل و فرآیند هدفگیری آن ایجاد کرده است.

اما روند فزاینده تلفات غیرنظامیان در حملات اسرائیلی‌ها هم چنین باعث تحلیل رفتن حمایتهای متحدان اسرائیل شده است.

310310