شهر خبر

واشنگتن‌پست: اسرائیل هنوز وارد مقرهای حماس نشده و راه طولانی در پیش دارد

واشنگتن‌پست: اسرائیل هنوز وارد مقرهای حماس نشده و راه طولانی در پیش دارد

ایسنا نوشت: یک رسانه آمریکایی با اشاره به توانمندی‌های نظامی جنبش حماس، از جمله تونل‌های زیرزمینی و زرادخانه راکتی آن، همچنین فشارهای دیپلماتیک بین‌المللی برای کاهش تلفات نظامیان در غزه، نوشت رژیم صهیونیستی در پیاده‌سازی کامل اهداف راهبردی خود در عملیات علیه حماس پیشرفت چندانی نداشته است.

مقامات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با یک رسانه آمریکایی به شرط فاش نشدن نامشان به بیان مطالبی درباره عملیات این رژیم در غزه پرداخته و به بیان جزئیاتی پرداختند که تا کنون علنی نشده بود. رژیم صهیونیستی جبهه جدیدی در جنوب غزه گشوده است که هنوز با دست‌یابی به هدف اعلامی «نابودی کامل» حماس فاصله زیادی دارد.

در گزارشی که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده، آمده است: عملیات در شمال غزه هنوز راه زیادی تا کامل شدن دارد. اگرچه، بیشتر غزه در پی حملات هوایی ویران شده است، نیروهای زمینی هنوز به مقرهای اصلی حماس در آن‌جا وارد نشده‌اند. سرهنگ «ریچارد هچ» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید «راه درازی در پیش است. به زمان نیاز داریم.»

فشار بین‌المللی برای کاهش تلفات غیرنظامیان،‌احتمالا، بر روند عملیات در جنوب تاثیر خواهد گذاشت و در این میان، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند حمایت آمریکا، متحد اصلی خود را حفظ کند. «امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه در این باره گفته است «به گمانم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مقامات اسراییلی باید هدف نهایی خود را واضح‌تر تشریح کنند. نابودی کامل حماس؟ آیا کسی آن را امکان‌پذیر می‌داند؟ اگر این است، جنگ ده سال ادامه خواهد داشت.»

در همین راستا، «مایکل میلشتاین» رییس پیشین اداره فلسطین آژانس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید هنوز یک سوم شهر غزه خارج از کنترل نیروهای این رژیم قرار دارد که انتظار می‌رود به شدت سنگربندی شود. او همچنین گفت که درگیری‌های «بسیار سختی» در این بخش از غزه رخ خواهد داد و حماس «واقعا تمامی زیرساخت‌های خود را آماده کرده است.»

واشنگتن‌پست: اسرائیل هنوز وارد مقرهای حماس نشده و راه طولانی در غزه در پیش دارد
حملات راکتی از غزه به اراضی اشغالی، ۸ اکتبر ۲۰۲۳

این رسانه آمریکای درادامه مطرح کرد که «مایکل اِی هوروویتز» یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید اگرچه رژیم صهیونیستی در حال حاضر جنوب نوار غزه را با حملات هوایی بمبارات می‌کند و تلفات رو به افزایش است، فشارهای بین‌المللی تکرار استراتژی به کار رفته در شمال این منطقه را در بلند مدت برای ارتش این رژیم سخت خواهد کرد و به احتمال زیاد، در ماه‌های آتی، نوعی کارزار ضدشورش در سطح پایین‌تر به راه خواهد افتاد.

واشنگتن‌پست نوشت رژیم صهیونیستی تاکنون نیروی انسانی زیادی را به فعالیت‌های اطلاعاتی برای شناسایی محل استقرار مقامات ارشد حماس، از جمله «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و «محمد الضیف» فرمانده کل شاخه نظامی حماس صرف کرده است.

در این گزارش، با اشاره به این که چالش تونل‌های زیرزمینی در غزه آمده است: تصور می‌شود که حماس صدها مایل تونل داشته باشد که به طور مارپیچ زیر غزه قرار دارند که از مهم‌ترین امکانات نظامی این گروه است و به آن اجازه می‌دهد بدون شناسایی تسلیحات و رزمنده‌ها را منتقل کند.

هوروویتز در این باره گفت که یکی از اهداف، شناسایی محل تونل‌هاست و نمی‌توان آن را در بحبوحه جنگ بازسازی یا جایگزین کرد. در حالی که برخی از این تونل‌ها ممکن است کوچک باشند و تنها برای حملاتی استفاده شوند که یک‌بار انجام می‌گیرد، برخی دیگر از آن‌ها ممکن است دهه‌ها متر عمق داشته و به شبکه‌ای بزرگ‌تر متصل باشند.

واشنگتن‌پست: اسرائیل هنوز وارد مقرهای حماس نشده و راه طولانی در غزه در پیش دارد
اعضای حماس در تونل‌های زیرزمینی طی جنگ با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به توانمندی‌های حماس در حملات موشکی و راکتی علیه رژیم صهیونیستی آمده است: به‌رغم دو ماه نبرد سخت، حماس هنوز قادر به شلیک راکت‌ها به سمت اراضی اشغالی است. روز سه‌شنبه، حملات راکتی متعددی علیه جنوب اراضی اشغالی انجام شد.

پیش از جنگ، ارزیابی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نشان می‌داد که حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه زرادخانه‌ای متشکل از ۳۰ هزار راکت دارند. مقامات صهیونیست می‌گویند نیروهای مقاومت از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر، ۱۱ هزار و پانصد راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده‌اند.

نظر هوویتزر در این باره این است که نابودی کامل توانمندی‌های راکتی حماس برای رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود، چراکه بسیاری از آن‌ها در داخل(نوار غزه) تولید می‌شوند.

او در ادامه گفت «باید رفت و کارخانه‌های راکت‌سازی را پیدا کرد و جلوی رسیدن مواد اولیه به آن‌ها را گرفت. این واقعا روند زمان‌بری است. رسیدن به روزی که حماس هیچ راکتی به سمت اسراییل شلیک نکند،‌ دشوار است.»

310310