شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#واردات خودرو

چای یا خودرو؛ کدام استراتژیک است؟

در حالی طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۳.۴ میلیارد دلار به واردات چای توسط یک شرکت تخصیص داده شده که طی همین سال‌ها واردات خودرو بخاطر ارزبری آن متوقف بوده است.

یکی از داغ‌ترین اخبار روزهای اخیر فساد ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری چای دبش برای واردات چای است. در حالی طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ چنین رقمی به واردات چای توسط یک شرکت تخصیص داده شده که طی همین سال‌ها واردات خودرو بخاطر ارزبری آن متوقف بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال واردات خودرو به طور متوسط به چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز نیاز دارد. یعنی با مبلغ تخلف انجام شده در واردات چای می‌شد برای بیش از دو سال واردات خودرو تامین ارز کرد.

همچنین واردات چای با ارز ترجیحی در شرایطی رخ داده که صنعت چای کشور به علت سختی رقابت با چای کم‌کیفیت و ارزان‌قیمت خارجی روز به روز در حال آب رفتن است. به طوری که برخی آمارها حاکی از آن است که تولید چای طی دو دهه اخیر با افت بیش از ۵۰ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که اشتغال این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم قریب به ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. اما مجموع شاغلان دو شرکت ایرانخودرو و ساپیا کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و کل شاغلان صنعت خودرو هم کمتر از ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. به عبارتی به اسم حمایت از تولید داخلی خودرو سال‌ها واردات خودرو ممنوع شده بود اما برای واردات چای که صنعت شغل‌سازتری هم بوده ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است.