شهر خبر

تقلای آمریکا برای تشکیل نیرویی متشکل از ۴۰ کشور به بهانه حفاظت از ناوبری در دریای سرخ

تقلای آمریکا برای تشکیل نیرویی متشکل از ۴۰ کشور به بهانه حفاظت از ناوبری در دریای سرخ

ایسنا نوشت: درپی انتشار اخباری مبنی بر درخواست تل‌آویو برای تشکیل نیروی دریایی مشترک در باب المندب، یک مقام وزارت دفاع آمریکا از تلاش این کشور برای تشکیل نیرویی در دریای سرخ با مشارکت ۴۰ کشور به بهانه حفاظت از ناوبری دریایی خبر داد.

 یک مقام پنتاگون فاش کرد که آمریکا در تلاش است ۴۰ کشور را به نیروی بین‌المللی ملحق کند که قرار است برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ تشکیل می‌شود.

این مقام آمریکایی که حاضر به افشای نامش نشده، به اسکای نیوز عربی اعلام کرد: نیرویی که قرار است تشکیل شود، منطقه‌ای به وسعت سه میلیون مایل از آب‌های بین‌المللی را زیر نظر خواهد گرفت.

وی افزود: این نیرو شامل کشورهای عضو فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌شود.

پیش از این نیز مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود واشنگتن در حال مذاکره با سایر کشورها برای ایجاد یک نیروی دریایی بین‌المللی در دریای سرخ است، رسانه‌های عبری نیز اعلام کردند، تل‌آویو این درخواست را مطرح کرده‌است.

این اظهارات درحالی بیان شده‌است که علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن صبح امروز (چهارشنبه) از افزایش حضور نیروهای آمریکایی و غربی در دریای سرخ و تنگه باب المندب در سواحل یمن به بهانه «حفاظت از ناوگان دریایی بین‌المللی» خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات آمریکا و غرب تلاش‌های بیهوده برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: یمن به عنوان یک کشور به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی ادامه می‌دهد و کسانی که از آنها محافظت می‌کنند نیز باید این ضربات را دریافت کنند.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله همچنین گفت: تجاوزات به یمن و محاصره کشورمان توسط آمریکا و همچنین حضور نظامی در باب المندب و سواحل یمن بحث امروز نیست و تجاوزات آنها به یمن ۹ سال است که ادامه دارد.

القحوم افزود: این آمریکا است که با گسیل نیروها و کشتی‌های جنگی خود به سواحل یمن مانع از روند صلح می‌شود. حضور این نیروها غیر موجه بوده و تهدیدی برای منطقه و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است.

وی همچنین تاکید کرد: مساله فلسطین و قدس، قطب نمای اول و محوری و یک مساله اسلامی - عربی است و ما صرف‌نظر از تحرکات خصمانه آمریکا و غرب علیه یمن، منطقه و فلسطین، آن را رها نمی‌کنیم.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داد. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانه‌های عبری زبان، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

311311