شهر خبر

افشاگری از ۲هزار صورت مالی / اظهار نظر خاندوزی درباره انحلال موسسه نور

اقتصاد افشاگری از ۲هزار صورت مالی / اظهار نظر خاندوزی درباره انحلال موسسه نور

وزیر اقتصاد گفت: ما برای کمک به اثربخشی بیشتر گزارشگری مالی، برای اتخاذ تصمیم درست و ارائه تصویرهای واقعی آمادگی کامل داریم. ضریب نفوذ خدمات حسابداری در کشور پایین است و متأسفانه حتی این مشکل به سیاست‌گذار خوب منتقل نشده است که در اینجا ضعف‌هایی وجود دارد و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشه شود.

وظایف بانک مرکزی شامل تنظیم نرخ‌های بهره و کنترل تورم در اقتصاد کشور می‌شود. همچنین، بانک مرکزی مسئول نظارت بر بانک‌ها و نظام مالی، مدیریت رزروهای ارزی، و تسهیل تراکنش‌های پولی و تسویه معاملات مالی بین بانک‌ها و دولت است. این نهاد اهمیت بسیاری در حفظ استحکام و پایداری اقتصاد ملی دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به عدم‌زیان بانک ملی از انحلال مؤسسه مالی نور، از انتشار ۲هزار صورت مالی که در سال‌های اخیر افشا نمی‌شد، تا پایان سال جاری خبر داد.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین نکوداشت روز حسابدار با اشاره به لزوم وجود شفافیت مالی برای تعالی، توسعه و عدالت اقتصادی گفت: اگر سیاست‌گذاری را علم اتخاذ تصمیم‌های درست در اداره کشور می‌دانیم، برای این تصمیم‌های درست و بهینه در کشور، نیازمند اشراف دقیق بر اطلاعات مالی در اقتصاد هستیم، این اشراف جز از طریق حسابداری‌های حرفه‌ای و جامع و مستقل میسر نمی‌شود و اساساً تا این گزارشگری مالی دقیق وجود نداشته باشد، سیاست‌گذار این فرصت را نخواهد داشت در زمان خودش تصمیم درست بگیرد. از طرفی گزارشگری مالی در واقع شبکه عصبی اقتصاد است و حسابداران و حسابگران همین شبکه‌های عصبی است.

وی افزود: هر چقدر پیامی که از وضعیت بازیگران اقتصادی به خود بازیگرد اقتصادی و حرفه و صنعت و بازاری که وجود دارد و در لایه بالاتر به حکمران‌منتقل می شود بیشتر و صحیح تر باشد، حتماً زمینه‌ساز اتخاذ تصمیمات درست است. هر قدر سیاست‌گذاران مطلع شوند که نقش حرفه حسابداری چقدر مهم است حتماً اتکاها به گزارش‌های تولیدشده توسط حسابداران بیشتر خواهد شد.

ضریب نفوذ خدمات حسابداری در کشور پایین است

خاندوزی گفت: ما برای کمک به اثربخشی بیشتر گزارشگری مالی، برای اتخاذ تصمیم درست و ارائه تصویرهای واقعی آمادگی کامل داریم. ضریب نفوذ خدمات حسابداری در کشور پایین است و متأسفانه حتی این مشکل به سیاست‌گذار خوب منتقل نشده است که در اینجا ضعف‌هایی وجود دارد و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشه شود.

وی ادامه داد: چرا نباید اعتماد کافی به سندهای حسابداری وجود داشته باشد و خیلیها به اطلاعات مالی اعتنا نکنند؟ در همین راستا ما باید به‌سمت اثربخشی گزارشگری‌های مالی قدم برداریم. متأسفانه حرفه حسابداری از وجود رقابت‌های مخرب رنج می‌برد و نرخ‌شکنی‌ها در این حوزه وجود دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: دومین نکته که وجود دارد مسئله حکم‌رانی در داخل خود حرفه است. مراودات مالی در دو دهه اخیر به‌شکل بسیار پرشتابی تغییر کرده است، بنابراین گزارشگری مالی نیز باید با این تحولات به‌سرعت اصلاح شود و ارتقا یابد، اما امروز با توجه به اینکه اقتصاد جهان و اقتصاد ایران تغییرات گسترده‌ای کرده است، نمی‌شود به سبک و سیاق سابق گزارش‌ها را ارائه داد. امروز با توجه به پیشرفت‌ها ما باید بلافاصله شاهد گزارشات پایان دوره‌ای، فصلی و میان دوره‌ای باشیم.

خاندوزی گفت: یکی از نخبگانی‌ترین مجموعه‌های کشور قطعاً مجموعه حسابداران و حسابرسان هستند. بسیاری از بخش‌های اقتصادی اساساً تصویر درستی از آنچه می‌تواند حرفه آن را به‌سامان کند ندارند و نقش حرفه را به‌خوبی نمی‌شناسند، به‌عنوان مثال قانون‌گذار می‌تواند با مشورت با جامعه حسابداران به تدوین قانون‌های دقیق‌تر و بهینه‌تر بپردازد.

عدم‌تصویرسازی درست از اطلاعات مالی منجر به گمراهی افکار عمومی خواهد شد

وزیر اقتصاد با اشاره به انحلال مؤسسه مالی نور و ادغام آن با بانک ملی گفت: از سال‌ها قبل، فلان مؤسسه مالی در کشور سال‌های سال ناتراز بوده است و برخی دوستان می‌گفتند "باید هرچه زودتر منحل شود."، دوره‌های قبلی گذشت و تصمیمی گرفته نشد اما در دولت جدید به‌سرعت با این مؤسسه‌ها برخورد شد، اما متأسفانه تصویری که در بیرون شکل گرفته این است که "هزینه‌ای از جیب مردم خارج شده است"، و انگار مثلاً بانک ملی هم‌اکنون زیان کرده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که همه این موارد قابل پیش‌بینی بوده و پیش‌بینی شده است، این‌که چه دارایی‌هایی به بانک ملی منتقل شود و بانک مرکزی چه خط اعتباری به بانک ملی تخصیص دهد تا این بانک دچار ضرر نشود، همگی تدبیر شده است و این موضوع به‌خاطر عدم تصویرسازی درست توسعه جامعه‌های نخبگانی در کشور است، همین موضوع ساده تفاوت بین ناترازی در دارایی ـ بدهی و درآمد ـ هزینه اگر برای جامعه تصویرسازی می‌شد هم‌اکنون مردم فکر نمی‌کردند که بانک ملی ضرر کرده است.

افشای ۲هزار صورت مالی که تا کنون افشا نمی‌شدند، تا پایان سال

خاندوزی در پایان با اشاره به فعالیت‌های وزارت اقتصاد در راستای ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور گفت: تا پایان سال ۲۰۰۰ صورت مالی که تا یکی دو سال پیش افشا نمی‌شد افشا خواهد شد و این اهتمام برای شفافیت مالی ادامه‌دار خواهد بود.