شهر خبر

گاف اطلاعاتی و بزرگ آلمان/ اسرار زیردریایی‌های ناتو لو رفت!

گاف اطلاعاتی و بزرگ آلمان/ اسرار زیردریایی‌های ناتو لو رفت!

ایسنا نوشت: یک وب‌سایت لهستانی به نقل از رسانه‌های آلمانی گزارش داد که در جریان کار بر روی خط لوله گازی نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان، مقام‌های آلمانی اطلاعات حساسی درباره زیردریایی‌های ناتو در دریای بالتیک در اختیار شرکت گاز گازپروم روسیه قرار دادند.

 این اطلاعات توسط مقامات دریایی بندر " اشترالزوند" آلمان در بالتیک با روسیه به اشتراک گذاشته شده است.

به نقل از وبسایت خبری آنلاین "Zeit"، گازپروم روسیه در درخواست خود اعلام کرده که اطلاعات مذکور برای روند بهبود ساخت و ساز خط لوله گازی نورد استریم ۲ لازم است. در نهایت هم این شرکت دولتی گاز روسیه اطلاعات و داده‌های بیشتری دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، برخی از اطلاعات محرمانه ناتو در اسناد دولتی مجمع ایالت فدرال "مکلنبورگ-پومرانی غربی" آلمان گنجانده شده است.

"هانس دام"، رئیس هیات تحقیق از حزب سبزهای آلمان، یافته‌های مذکور را تکان‌دهنده توصیف کرد و افزود: مقام‌های شهر اشترالزوند امنیت آلمان و ناتو را به خطر انداخته‌اند تا برای نورد استریم ۲ رضایت سریعی را به دست بیاورند.

یکی از مقام‌های سابق ارشد دولت آلمان نیز گفته که پروژه نورد استریم ۲ با وجود یکسری نگرانی‌ها از سوی سرویس‌های امنیتی کشور اجرایی شد.

تحقیقات پارلمان آلمان نیز بر روی تاثیر احتمالی روسیه بر دولت ایالتی مکلنبورگ-پومرانی غربی متمرکز شده که در سال ۲۰۲۱، یک بنیاد ویژه را برای تکمیل ساخت این خط لوله گازی با هدف کنار گذاشتن تحریم‌های آمریکا ایجاد کرد.

 شرکت گازپروم روسیه بزرگترین اهدا کننده این نهاد است که مبلغ ۲۰ میلیون یورو در آن سرمایه گذاری کرد.

این خط لوله گازی تکمیل شد اما به دلیل حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به کار نیفتاد و بعدا منفجر شد.

۳۱۱۳۱۱