شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین

روایت گاردین از بی‌پولی آمریکا برای حمایت اوکراین/ تبعات قطع حمایت واشنگتن چیست؟

روایت گاردین از بی‌پولی آمریکا برای حمایت اوکراین/ تبعات قطع حمایت واشنگتن چیست؟

ایرنا نوشت: روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به اعلام واشنگتن نسبت به پایان بودجه تخصیصی اوکراین، به زوایای گوناگون و تبعات این امر پرداخته و بزرگترین پیامد آن را به زانو درآمدن اوکراین مقابل روسیه دانسته‌است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، کاخ سفید دیروز دوشنبه در هشداری فوری به کنگره، پیش‌بینی کرد که اوکراین بدون کمک آمریکا خیلی زود در جنگ علیه روسیه موقعیت خود را از دست خواهد داد.

 مدیر دفتر اداره مدیریت و بودجه آمریکا در این زمینه گفت: "به صراحت بگویم؛ بدون اقدام کنگره، تا پایان سال منابع لازم برای تهیه تسلیحات بیشتر برای اوکراین و حتی تهیه تجهیزات از ذخایر نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید."

وی افزود: «ظرف جادویی از بودجه برای برآورده کردن نیازها وجود ندارد. پول ما تمام شده و تقریبا وقتی هم باقی نمانده است».

این روزنامه پرشمارگان یادآور شده است که کاخ سفید در ماه اکتبر (مهر) از کنگره خواست تا لایحه بودجه تکمیلی ۱۰۶ میلیارد دلاری را تصویب کند؛ لایحه‌ای که به اوکراین، اسرائیل و متحدانش در اقیانوس هند و آرام کمک و در عین‌حال امنیت مرزی را هم تقویت می‌کند. اما مذاکرات دو حزب بر سر این بسته حمایتی در حال حاضر متوقف شده‌است.

گاردین در بخش دیگری از این مطلب آورده است: اگرچه بسته‌های بودجه قبلی برای اوکراین شامل حمایت گسترده از هر دو حزب کنگره بوده، اما این موضوع در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان به‌طور فزاینده‌ای بحث برانگیز شده است. با توجه به مخالفت دیرینه جمهوری‌خواهان راست‌گرا با کمک‌های بیشتر به اوکراین،  رئیس جمهوری‌خواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا، باید در مذاکرات با سنا جانب احتیاط را رعایت کند.

گاردین در ادامه به همه مواردی که باید برای کمک به اوکراین در نظر گرفته شود، پرداخته است:

کاخ سفید در ماه اکتبر خواهان ۶۰ میلیارد دلار کمک بیشتر به اوکراین شد. لازم به ذکر است که کنگره بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار برای تقویت تلاش‌های جنگی اوکراین اختصاص داده، اما یانگ در نامه خود به رهبران کنگره در همین خصوص هشدار داده است که منابع به سرعت در حال پایان است.

مطابق نامه یانگ، وزارت دفاع تاکنون ۹۷ درصد از ۶۲.۳ میلیارد دلار بودجه دریافتی تخصیصی برای اوکراین را استفاده کرده و وزارت امورخارجه هم تمام ۴.۷ میلیارد دلار اختصاصی را هزینه کرده است. مدیر دفتر اداره مدیریت و بودجه آمریکا در نامه خود به کنگره با اشاره به خطرات جهانی جنگ در اوکراین، تاکید کرد که کنگره باید به سرعت برای جلوگیری از فاجعه اقدام کند.

وی خاطرنشان کرده است: «این مشکلی نیست که بتوان آن را به سال آینده واگذار کرد. زمان کمک به اوکراین در برابر روسیه فرا رسیده است. وقت آن است که کنگره اقدام کند.»

این روزنامه در ادامه مطلب می‌افزاید: مذاکرات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بسته حمایتی تکمیلی اواخر هفته متوقف شده است. جمهوری‌خواهان در مسیر مخالفت با ارائه کمک‌های اضافی به اوکراین، آن را مشروط به تغییر سیاست های مهاجرتی کرده اند و خواهان سخت‌گیری بیشتر در این مورد هستند؛ موضعی که دموکرات‌ها آن را غیرقابل قبول می دانند.

 یکی از چهره‌های اصلی دموکرات حاضر در این مذاکرات روز دوشنبه به پولیتیکو گفت که جمهوری‌خواهان راست‌گرا می‌خواهند در ازای حمایت بیشتر از اوکراین، مرزها را ببندند.

وی افزود: «در حال حاضر، به وضوح روشن است که ما در حال سازش‌ و دادن امتیازات بسیار بزرگ هستیم، اما جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند حتی یک قدم در راستای خواسته‌های ما بردارند».

باتوجه به اینکه تعداد جمهوری‌خواهانی که رویکرد «اول آمریکا» که شعار سیاست خارجی  است را پذیرفته اند، تعداد اعضای تندرو بیشتری از این حزب نسبت به تداوم حمایت از اوکراین دچار تردید شده اند.

استدلال این گروه آن است که آمریکا نباید این همه بودجه به اوکراین اختصاص دهد، درحالی‌که این پول می‌تواند در داخل کشور صرف رسیدگی به امنیت مرزها شود.

هرچند در این میان، بسیاری از جمهوری‌خواهان شناخته‌شده، از جمله رهبر اقلیت سنا همچنان به حمایت مالی از اوکراین ادامه می دهند و این اختلاف باعث شکاف فزاینده در حزب شده است.

اگرچه جانسون در ابتدا و پس از حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ از اوکراین حمایت کرد، اما موضع او حالا تغییر کرده است. بسیاری از جمهوری‌خواهان حامی اوکراین نیز به دلیل آنکه وی بارها علیه حمایت از کی‌یف رای داده از وی انتقاد کرده اند.

وی هفته گذشته در اظهاراتی نسبت به تصویب بسته حمایتی به اسرائیل و اوکراین از سوی کنگره ابراز خوش‌بینی و در عین‌حال خاطرنشان کرد که نباید این دو اولویت در یک لایحه قرار بگیرند.

وی دیروز دوشنبه در واکنش به نامه یانگ هم باردیگر خواستار آن شد که هرگونه کمک به اوکراین باید در گرو سیاست‌های سختگیرانه ‌تر مرزی قرار گیرد.

گاردین باتوجه به تضاد شدید میان دو حزب بر سر این موضوع، در پاسخ وضعیت را کاملا نامشخص ارزیابی کرده است.

هرچند  یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی حزب جمهوری‌خواه، دیروز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که قانون‌گذاران در نهایت بر سر این موضوع توافق خواهند کرد.

مدیر دفتر اداره مدیریت و بودجه آمریکا در نامه خود به کنگره پیش‌بینی کرد در صورت عدم ارائه کمک‌های مالی به اوکراین، این کشور در میدان جنگ مقابل روسیه به زانو در می‌آید.

یانگ هشدار داد که چنین سناریویی می‌تواند باعث یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر شود و سایر متحدان اروپایی واشنگتن را وارد جنگ کند؛ وضعیت خطرناکی که ممکن است حتی جان سربازان آمریکایی مستقر در خارج از خاک امریکا را هم به خطر اندازد.

311311