شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس

هاآرتص روایت‌های دروغ اسرائیل از عملیات حماس را برملا کرد

هاآرتص روایت‌های دروغ اسرائیل از عملیات حماس را برملا کرد

ایسنا نوشت: روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی اذعان کرد، بسیاری از مطالبی که در سراسر جهان درباره به اصطلاح «جرایم» فلسطینی‌ها منتشر شده، براساس گزارش‌های تایید نشده، نادرست و ساختگی هستند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به تفصیل توضیح داده که چگونه گزارش‌های تایید نشده و نادرست از حمله هفتم اکتبر حماس منجر به انتشار داستان‌هایی شده است که دروغ هستند.

برخی از جزئیات پشت این داستان‌ها، که به توصیف «جنایات» ادعایی از سوی مبارزان فلسطینی می‌پردازد، توسط مقامات و سربازان اسرائیلی و همچنین داوطلبان جستجو و نجات ارائه شده است.

با این حال، هاآرتص در گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، به برخی از این ادعاها اشاره کرد و دریافت که آنها با هم جور در نمی‌آیند و متناقض هستند. ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که حداقل یک سرباز اشتباهاتی را مرتکب شده که مبنای یکی از این مطالب خبری جعلی شده است.

زکا، عضو داوطلب یک سازمان جستجو و نجات که در صحنه حملات کار می‌کرد و اظهاراتی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد، همچنین گفت که برخی از اعضای آن ممکن است آنچه را که دیده‌اند «تعبیر نادرست» کرده باشند و آنها آسیب‌شناس حرفه‌ای نیستند.

به گزارش هاآرتص، یکی از موضوعات اصلی که مملو از گزارش‌های تایید نشده و اطلاعات نادرست بود، کشته شدن ادعایی کودکان و نوزادان از سوی حماس بود.

در غیاب انتشار لیست رسمی کشته‌شدگان طی عملیات فلسطینی طوفان الاقصی علیه اراضی اشغالی در هفتم اکتبر، هاآرتص فهرستی از تلفات تایید شده را تهیه کرده که شامل بیش از ۳۰ کودک است. این لیست کامل نیست، زیرا کار پزشکی قانونی ادامه دارد.

چند روز پس از این حمله، خبری که توسط کانال خبری i۲۴ رژیم صهیونیستی منتشر شد و بعدا به تیتر یک صفحه اول در سراسر جهان تبدیل شد، ادعا می‌کرد که ۴۰ نوزاد سر بریده شده‌اند. با افزایش شک و تردید در مورد صحت داستان، نسخه‌های تایید نشده دیگری از جنایات ادعایی علیه کودکان و نوزادان شروع به انتشار کردند.

این مطالب ساختگی، شامل گزارشی از گولان واچ، رئیس سرویس جستجو و نجات ارتش رژیم صهیونیستی بود که مدعی شد اجساد نوزادان سوخته را دیده است. هفته گذشته، یک خبرنگار اسرائیلی مصاحبه‌ای با یک سرباز را به اشتراک گذاشت که مدعی بود «کودکان و نوزادان را دیده که پشت سر هم روی بند رخت آویزان شده بودند!»

به گزارش هاآرتص، این ادعاها دروغ است.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مؤسسه بیمه رژیم صهیونیستی، افسران پلیس و مقامات کیبوتص نزدیک غزه نشان می‌دهد که تاکنون یک نوزاد در میان کشته‌شدگان شناسایی شده، اما مراحل شناسایی تمام شده است. سایر کودکان خردسال کشته‌شده در آن روز شامل یک کودک چهار ساله، دو کودک شش ساله و دو کودک پنج ساله بودند. اکثر کودکان کشته‌شده بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن داشتند و برخی هم بر اثر شلیک موشک کشته شدند.

به گزارش هاآرتص، یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت سربازی که درباره «کودکان آویزان شده به بند رخت» اظهارنظر کرده بود، یک سرباز ذخیره بود که در مقام رسمی صحبت نمی‌کرد. ارتش اسرائیل ادعاهای او را رد کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در مورد ادعاهای گولان واچ گفت که او می‌خواسته به بچه‌ها اشاره کند، اما به اشتباه کلمه نوزادان را به زبان آورده بود!

ادعای نادرست دیگری که توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد، این بود که به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که فلسطینی‌ها «ده‌ها کودک را به هم بسته، آنها را سوزانده و اعدام کردند.»

به گزارش هاآرتص، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کودکان کشته‌شده در مکان مورد ادعای نتانیاهو پیدا شده باشند.

داستان دیگری ادعا می‌کند که «جسد یک نوزاد اسرائیلی سوخته در اجاقی پیدا شد» و منشا این خبر ساختگی الی بیر، رئیس یک سازمان اسرائیلی خدمات پزشکی داوطلبانه بود.

هاآرتص همچنین مشخص کرد که این مطلب نادرست است. یک منبع آگاه در این سازمان به هاآرتص گفت که این ادعا از سوی داوطلبی مطرح شد که فکر می‌کرد آن نوزاد را دیده و آن را به اشتباه به الی بیر منتقل کرد.

به نظر می‌رسد سایر اظهارات ارائه شده توسط گروه داوطلب زکا هم با اطلاعات موجود در مورد سن و مکان کشته‌شدگان ناسازگار باشد.

یکی از اعضای این گروه مدعی شده بود که ۲۰ جسد سوخته نوجوانان را در کفارعزه و ۲۰ تن دیگر را در بئیری دیده است. این ارقام با جزئیات کودکان کشته‌شده در آن جوامع مطابقت نداشت.

هاآرتص گفت که تاکنون دو نوجوان ۱۴ و ۱۶ ساله در میان کشته‌شدگان کفارعزه شناسایی شده‌اند. در بئیری، در مجموع ۹ کودک زیر سن قانونی کشته شدند که اکثر آنها در خانه‌های خود در کنار خانواده پیدا شدند.

همان داوطلب از گروه زکا، عضو داوطلب یک سازمان جستجو و نجات که در صحنه حملات کار می‌کرد، مدعی شد که جسد یک زن باردار که هدف تیراندازی قرار گرفته را در بئیری دیده که «شکمش باز شده و جنین او چاقو خورده بود.» او گفت که جسد دو کودک شش و هفت ساله در کنار او پیدا شدند.

با این حال تحقیقات هاآرتص ثابت می‌کند از ۸۷ نفری که در بئیری کشته شدند، هیچکدام شش یا هفت ساله نبودند. ساکنان بئیری در مورد زن بارداری که کشته شده باشد هم شک داشتند که چنین اتفاقی در محله آنها بوده باشد.

پلیس رژیم صهیونیستی هم گفته که از این موضوع بی‌اطلاع است. یک منبع آگاه در محلی که اجساد شناسایی و آماده دفن می‌شدند هم هرگونه اطلاع از این موضوع را رد کرد.

در پاسخ به سؤالات هاآرتص، زکا اذعان کرد که داوطلبان ممکن است «آنچه را که دیده‌اند اشتباه تعبیر کرده باشند.» زکا گفت: «داوطلبان متخصص پاتولوژی نیستند و هیچ ابزار حرفه‌ای برای شناسایی فرد مقتول و سن آنها یا اعلام نحوه کشته شدن آنها ندارند.»

اتهام‌زنی‌های مکرر صهیونیست‌ها علیه نیروهای مقاومت فلسطینی در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت غزه یکشنبه اعلام کرد که تعداد تلفات در حملات رژیم صهیونیستی به غزه به ۱۵ هزار و ۵۲۳ نفر و تعداد مجروحان به بیش از ۴۱ هزار نفر رسیده‌ است و تعداد زیادی از قربانیان فلسطینی هنوز زیر آوار هستند. در جریان عملیات طوفان الاقصی هم حدود ۱۲۰۰ صهیونیست کشته شدند. 

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر جنگ ویرانگری را در نوار غزه به راه انداخته‌ و به گفته مقامات فلسطینی و منابع سازمان ملل، علاوه بر یک فاجعه انسانی بی‌سابقه، زیرساخت‌های بسیاری را تخریب کرده و هزاران شهید غیرنظامی که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند، بر جای گذاشته‌است. حدود ۶۰۰۰ کودک فلسطینی طی این حملات به شهادت رسیده‌اند.

311311