شهر خبر

چرا سریال‌های نمایش خانگی مهندسی پخش ندارد؟/ ترافیک روزهای پایانی هفته

چرا سریال‌های نمایش خانگی مهندسی پخش ندارد؟/ ترافیک روزهای پایانی هفته

ایرنا نوشت: نگاهی به جدول پخش هفتگی سریال‌های شبکه نمایش خانگی گویای این است که این پلتفرم‌ها نتوانستند مهندسی دقیقی برای تولیدات خود طی روزهای هفته داشته و عمدتا و شاید با تقلید از شبکه‌های مشابه خارجی نمایش سریال‌های خود را به روزهای پایانی هفته موکول کرده‌اند که این به دیده شدن آثار ضربه زده است.

پلتفرم‌های مختلف نمایش خانگی این روزها ارائه دهنده سریال های مختلف در ژانرهای گوناگون بوده و آمار نسبتا خوبی با میانگین روزانه ۲ سریال برای هر روز هفته ثبت کرده اند، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که عمده این سریال‌ها، در روزهای پایانی هفته نمایش دارند.

درحال‌حاضر، ۱۳ سریال به صورت هفتگی در شبکه های نمایش خانگی عرضه می شوند که ۱۰ مورد آن بین روزهای سه‌شنبه تا جمعه پخش و تنها ۳ سریال برای روزهای شنبه تا دوشنبه در نظر گرفته شده‌اند.

شنبه: سریال پیکولو، یکشنبه: سریال شریک جرم، دوشنبه: فصل ۲ رئالیتی‌شو ناتو، سه_شــــــنبه: سریال هفت، سریال داوینچیز، چهارشــنبه: سریال نیسان آبی۲، سریال سایه باز، سریال مرداب و سریال سرزمین مادری، پنجشنبه: سریال پدر گواردیلا و سریال مگه تموم عمر چند تا بهاره و جـمعه: سریال دفتر یادداشت و سریال شبکه مخفی زنان.
طبیعتا روزهای پایانی هفته، زمان مناسب‌تری برای انتشار سریال است و حتی اگر نگاهی به پخش‌های هفتگی نتفلیکس بیندازیم متوجه می‌شویم که اوج ترافیک برای این پلتفرم نیز بین روزهای پنجشنبه تا یکشنبه است اما حداقل برای پلتفرم‌های وطنی، این ترافیک آخر هفته، به دیده شدن آثار ضربه زده است.
درحال‌حاضر، بسیاری از سریال‌ها، خواهان پخش در روزهای پایانی هفته هستند اما ترافیک این روزها سبب می‌شود تا آن کارها تحت‌تاثیر فاکتورهایی چون جریان رسانه‌ای قدرتمند سریال‌های دیگر یا کست قدرتمند کارهای دیگر، به چشم نیامده و نتوانند به آن میزان بازدید منطقی خود برسند.

بنابراین پلتفرم‌ها در کنار وظایفی چون تامین خوراک و تولید، باید مهندسی بهینه‌تری در حوزه پخش داشته باشند. گاهی یک روز برای آنها خالی است اما همان روز با سریال قدرتمند پلتفرم رقیب پر شده و قابلیت این را ندارد تا آنها اثر خود را در آن روز بسوزانند.

هم‌اکنون طی ۳ روز ابتدایی هفته، ۳ سریال منتشر می‌شود که می‌تواند زمان مناسبی برای تبدیل شدن به پیک انتشار سریال‌ها باشد. تجمیع زمان پخش سریال‌ها در روزهای انتهایی هفته، حداقل برای دوره کنونی که مردم، تشنه دیدن کار جدید هستند، معنای چندانی ندارد.


چرا سریال‌های نمایش خانگی مهندسی پخش ندارد؟/ ترافیک روزهای پایانی هفته
در سال‌های گذشته که اینترنت تا این اندازه در زندگی مردم وارد نشده بود، سریال‌ها عمدتا در روزهای پایانی هفته منتشر می‌شدند تا مردم در اوقات فراغت پنجشنبه و جمعه خود آنها را تماشا کنند اما در دوره کنونی، وقت و زمان طلایی چندانی برای تماشای فیلم و سریال وجود ندارد و مردم ترجیح می‌دهند طی روزهای انتهایی هفته، بیشتر به سینما بروند و فیلم ببینند تا اینکه در خانه مانده و وقت خود را با سریال بگذرانند.

چرا سریال‌های نمایش خانگی مهندسی پخش ندارد؟/ ترافیک روزهای پایانی هفته
در سال‌های گذشته نیز برخی سریال‌های مهم در روزهای ابتدایی هفته پخش می‌شد و با اقبال خوبی نیز همراه بودند بنابراین موکول کردن نمایش یک سریال به روزهای انتهایی هفته، به‌تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای بیشتر دیده شدن آن سریال باشد. هم‌اکنون مردم از طرق مختلفی به سریال‌ها دسترسی دارند و در هر زمان و روزی که کار موردنظرشان منتشر شود، از آن استقبال خواهند کرد. این فرهنگ‌سازی، وظیفه پلتفرم‌ها است که تمرکز را از روزهای پایانی هفته برداشته و برای تمامی روزها، برای مخاطبان خود خوراک داشته باشند.

۲۲۰