شهر خبر

ادامه دیدار مقامات ایرانی با عراقی‌ها/ موضوع گفت‌وگوها چیست؟

ادامه دیدار مقامات ایرانی با عراقی‌ها/ موضوع گفت‌وگوها چیست؟

ایسنا نوشت: نایب رئیس مجلس عراق با رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

ظهر امروز محسن المندلاوی نایب رئیس مجلس عراق با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

بحث و بررسی درباره روابط دو جانبه‌ و منطقه‌ای از جمله موارد این نشست است.

همچنین صبح امروز نایب رئیس اول مجلس عراق و هیات پارلمانی این کشور با عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس دیدار کرد.

هیچ خط قرمزی برای توسعه روابط مشترک میان تهران و بغداد وجود ندارد

خانه ملت نوشت،

عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه ۱۲ آذرماه) با محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق و جمعی از هیات پارلمانی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

مصری در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه پارلمان های ایران و عراق توانسته اند در یک دهه اخیر خصوصا ایام کنونی مسیر خوبی را برای دو کشور ترسیم کنند، گفت: گفت‌وگوهای پارلمانی برگرفته از نظر و دیدگاه های ملت های دو کشور است، از این رو گفتمان های پارلمانی می تواند ریل گذاری خوبی برای دستیابی به اهداف مشترک ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اهداف مشترک میان دو کشور می تواند منافع جهان اسلام را تعیین کند، اظهار کرد: امروز کشور عراق نقش سازنده ای در گفتمان های منطقه ای و در میان جوامع اسلامی دارد؛ بنابراین ما بسیار خرسندیم که ارتباط و جایگاه دو کشور در دنیا ارتقاء یابد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتراکات میان دو کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا سالیان زیاد و شاید هم طی یک قرن اخیر تلاش بسیاری کرد میان کشورهای اسلامی خصوصا ایران و عراق اختلاف ایجاد کند اما ما همانند آن ها صد سال فرصت نداریم و باید با تکیه بر موضوعات مشترک به سرعت آینده را رقم بزنیم و به نقاط اتحاد و قدرت برسیم.

ادامه دیدار مقامات ایرانی با عراقی‌ها/ موضوع گفت‌وگوها چیست؟

وی ادامه داد: تاریخ فرصتی را به ما داده که باید قدرشناس آن باشیم و این وحدت می تواند حول کلام نورانی قرآن کریم ایجاد شود لذا با اقداماتمان باید به اتحاد واقعی برسیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات رخ داده در غزه، گفت: گروهی در غزه توانستند با اتحاد، هیمنه پوشالی صهیونیست ها که نمادی از آمریکا، انگلیس و غرب هستند را در هم بشکنند؛ غزه نشان می دهد اگر کشورهای اسلامی با هم متحد شوند می توانند شیطان بزرگ را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه صهیونیست ها می خواهند با حملات وحشیانه شکست مفتضحانه خود را از اذهان مردم پاک کنند، افزود: با توجه به چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگر نیاز به توسعه روابط سیاسی و امنیتی در میان کشورهای اسلامی خصوصا ایران و عراق هستیم.

مصری با تاکید بر اینکه هیچ خط قرمزی برای توسعه روابط مشترک میان دو کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اعتقاد داریم ایران قدرتمند به معنای تضمین امنیت عراق و عراق قدرتمند به معنای تضمین امنیت ایران است؛ لذا انتظار می رود توافقنامه های مشترک میان دو کشور عملیاتی تر شوند تا بیگانگان از اینکه بخواهند در روابط دو کشور اختلال ایجاد کنند، ناامید شوند. بدون شک ملت های ما نیز از اینکه دو کشور ید واحد در برابر استکبار باشند، استقبال می کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همایش اربعین نشان دهنده اوج برابری و اتحاد است که در هیچ کشور دیگری مصداق ندارد از این رو صمیمانه از پذیرایی مردم عراق در اربعین و سایر مناسبت ها قدردانی می کنم.

وی با اشاره به اینکه توجه به پروژه های خط راه آهن و ریلی می تواند از نظر اقتصادی و مراودات دوجانبه اثرگذاری خوبی داشته باشد، گفت: هر روز کامیون ها کالاهای مختلفی را از بنادر کشورمان به سمت عراق حمل می کنند در صورتی که اگر خط راه آهن دو کشور به هم منتقل شوند نقل و انتقال کالا و مسافر تسهیل می شود. همچنین خط راه آهن دیگری در غرب ایران وجود دارد که به شبکه سراسری متصل است و با امتداد آن می توان راه آهن دو کشور را به یکدیگر وصل کرد.

۲۱۹۲۱۵